0 comments

Kembara 1Moment4Them Cetus Inspirasi Single Terbaru Aizat Amdan

by on March 15, 2017
 

Aizat Amdan sebuah nama yang tidak asing lagi di dalam industri seni tanah air sebagai penyanyi, pemuzik dan juga penulis lagu yang berwibawa. Karier atau kerjaya sebagai insan seni bertitik tolak dari tahun 2007 tatkala beliau menjadi salah seorang peserta sebuah rancangan realiti televisyen paling popular terbitan ASTRO iaitu Akademi Fantasia Musim ke- 5.

Dalam tahun 2008, Aizat telah melancarkan album sulungnya yang berjudul “Percubaan Pertama”. Di antara lagu-lagu hits yang terkandung di dalam album tersebut dan menjadi siulan anak-anak muda ketika itu ialah ‘Hanya Aku Yang Mampu’,’ Sg.Lui’, ‘Sahabat’, ‘Lagu Kita’ dan banyak lagi. Lagu-lagu dari album ini telah mendapat sambutan yang amat memberangsangkan dari para peminat muzik tanah air justeru lagu ‘Hanya Aku Yang Mampu’ telah merangkul anugerah sebagai lagu yang paling banyak di muat turun pada tahun 2009 di Anugerah Planet Muzik (APM). Album kedua beliau telah mula dipasarkan pada tahun 2010 berjudul ‘Urusan Aizat Amdan’ di mana lagu ‘Susun Silang Kata’ merupakan single yang menjadi pilihan bagi para peminatnya. Lagu ‘Susun Silang Kata’ turut tersenarai dalam 30 lagu yang layak ke peringkat Separuh Akhir Juara Lagu ke-25.

Aizat mengorak langkah dengan melancarkan album “LEGASI” di dalam benuk ‘vinyl’ atau piring hitam pada tahun 2014. Album ini menampilkan kolaborasi bersama beberapa artis popular tanah air seperti Yuna, Zee Avi, Noh Salleh, dan Azlan & The Typewriter.

Selain menjadi seorang penyanyi Aizat dan keluarga juga memiliki sebuah syarikat rakaman sendiri yang diberi nama Kasi Gegar Entertainment Sdn Bhd (KGE) di mana syarikat rakaman ini telah menerbit dan menghasilkan ketiga-tiga buah album iaitu ‘Percubaan Pertama’, ‘Urusan Aizat Amdan’ dan ‘Legasi’.

Dalam perkembangan terkini Aizat Amdan hadir dengan single terbaru yang berjudul ‘Jangan Menangis’, sebuah lagu hasil ciptaan Faizal Tahir, Mike Chan dan Aizat sendiri. Lagu ‘Jangan Menangis’ mengisahkan bagaimana seseorang mengharungi cabaran dan dugaan yang bakal mendatang saban hari dengan tabah dan kuat tanpa kenal erti kesedihan. Konsep serta penceritaan lagu ini juga bersifat universal kerana kesedihan boleh berlaku kepada setiap invidividu bergantung kepada situasi yang mereka hadapi. ‘Jangan Menangis’ juga memberi satu peringatan kepada setiap individu betapa pentingnya untuk mengambil tanggungjawab dan tindakan apabila berhadapan dengan situasi yang sukar.

Tercetusnya inspirasi untuk menghasilkan lagu ini datangnya dari pengalaman Aizat ketika beliau bersama-sama Faizal Tahir, Noh Hujan dan Mu’adz Dzulkefly menyertai ekspedisi bantuan kemanusiaan 1Moment4Them pada tahun 2015 di Jordan. Ekspedisi ini adalah sebuah pengembaraan gerakan 1Moment4Them bagi membantu rakyat Syria yang kini menjadi pelarian di bumi Jordan.

Bertitik tolak dari situ maka terciptanya lagu ‘Jangan Menangis’ kerana ia simbolik dan menepati tema ‘kemanusiaan ’ kerana mesej yang cuba disampaikan begitu luas dan universal. Tajuk lagu ini juga begitu ‘straighforward’ kerana mudah untuk ia difahami dan menepati lagu.

Harapan Aizat adalah menjadikan lagu ini sebagai sesuatu yang dapat memberi ketenangan kepada pendengar justeru dapat meneruskan kehidupan seharian mereka dengan tabah walaupun ditimpa kesusahan.

Khas buat peminat Aizat Amdan, lagu ‘Jangan Menangis’ edaran Warner Music (M) Sdn Bhd ini boleh dimuat turun di semua platform digital mulai 10hb Mac 2017.

Strim dan muat turun ‘Jangan Menangis’ oleh Aizat Amdan di sini.

Be the first to comment!
 
Leave a reply »

 

Leave a Response 

Loading Facebook Comments ...