Ulasan
3 comments

Review: Maher Zain One Hidang Mesej Tauhid Bertaraf Antarabangsa

by on June 11, 2016
Yang Best

Karya matang dan teliti. Perubahan gaya penyampaian yang menarik, berbeza jika dibandingkan 2 album sebelumnya.

Yang tak berapa best

Bukan album pilihan peminat nasyid konservatif.

 

Baru-baru ini saya berpeluang untuk hadir sesi soft-launching album terbaharu Maher Zain di Restoran Puteri, Sungai Penchala anjuran Inteam Records. Program turut digandingkan dengan pelancaran single raya terbaharu ‘Tahmid Lebaran’ gabungan Munsyid – Inteam, Hijjaz, Raihan, Rabbani, Fareast, dan Lah Ahmad. Alhamdulillah, majlis berjalan dengan lancar dan setiap wakil media yang hadir turut diberikan CD album terbaharu Maher Zain secara percuma! – Happy ya rabbi.  Selaku peminat dari album pertama, saya dapat rasakan betapa kuatnya pengaruh muzik Maher Zain terhadap identiti muzik Malaysia terutamanya kepada irama nasyid tempatan. Realitinya, penggemar-penggemar nasyid seluruh dunia terutama di Nusantara sangat menerima baik kedatangan Maher Zain serta dilihat memberi sinar dan nafas baharu dalam arena dakwah muzik ketuhanan.

Mesej Tauhid Bertaraf Antarabangsa

Sejauh pemerhatian saya mendengar album terbaharu Maher Zain, saya perlu akui yang Maher Zain sangat berani membawa pembaharuan dalam gaya muziknya. Jika sebelum ini kita dengar album pertama dan kedua yang agak ‘ringan-mendayu’ konten dan muziknya, namun kali ini benar-benar berlainan.

‘Maher Zain : One’ telah mempersembahkan mesej tauhid dalam pelbagai perisa yang enak dan bertaraf antarabangsa. Tidak keterlaluan untuk saya katakan tema muzik untuk album ketiga ini agak cenderung ‘kebaratan’ (seperti ramai yang setuju), namun saya masih berpendapat ia bersifat ‘world class’, masih rencah dengan budaya timur tengah, dan sesuai untuk didengar oleh semua peringkat umur.

Sebelum ini lagu-lagu Maher Zain umumnya lebih mengetengahkan irama pop ballad moden dengan gemersik Timur Tengah. Namun album ketiga ini menghidangkan irama ‘American Pop’ yang agak ‘catchy’ dan ada ‘groove’. Pembaharuan ini boleh didengar melalui track lagu seperti ‘By My Side’, ‘True Love’, ‘Let It Go’, ‘Close to You’, dan ‘Good Day’. Ada beberapa percubaan ‘fusion’  rentak budaya yang juga tidak mengecewakan dalam kebanyakan lagu seperti ‘The Power’, ‘Medina’, ‘I’m Alive’, ‘Rabbee Yebarik’ dan ‘The Way of Love’. Jangkaan saya melihat pada gaya muzik terbaharu ini, Maher Zain mungkin berstrategi untuk meluaskan tebaran pendengarnya di sebelah Eropah pula setelah berjaya menawan pendengar di Asia Tenggara.

Maher Zain ‘Kiblat’ Nasyid Global?

Namun berbalik kepada album, hujung pangkal yang perlu dititikberatkan ialah kandungan album itu sendiri. Adakah mesejnya lebih sampai melalui pendekatan muzik terbaharu ini? Adakah pendengar-pendengar awam boleh menerima buah tangan terbaharu dari Maher Zain ini?

Hal ini menarik untuk kita bincangkan. Industri muzik global hakikatnya ada ‘kiblat’ yang tersendiri. Contoh di Malaysia, zaman ‘rock kapak’ suatu ketika dahulu bertahan agak lama dan sedikit sebanyak telah mempengaruhi cara hidup dan budaya anak muda belia. Kemudian ada zaman muzik ‘hiphop’ mengambil tempat. Walaupun dicemuh pada awalnya, akhirnya kini ia dapat diterima ramai malah dalam penyampaian mesej dakwah sekalipun. Seterusnya pelbagai lagi era muzik bertukar ganti dan begitulah ia mempengaruhi sikap dan cerminan budaya anak muda.

Industri nasyid lebih-lebih lagi tidak terlepas dari tempias yang sama. Industri ini dilihat sebagai ‘rumah’ yang diduduki oleh pelbagai jenis orang. Penggiat-penggiatnya saling memilih untuk berpengaruh dan berbeza antara satu sama lain yang kemudiannya disatukan atas satu bumbung – mesej ketuhanan. Ada yang memilih untuk kekal di bawah satu nama. Ada yang memilih untuk berlainan jenama. Ada pula yang memilih untuk ‘keluar masuk’ sahaja. Pelbagai ragam dan warna.

Begitupun apabila Maher Zain berevolusi dengan muzik, adakah kita akan menolaknya? Adakah kita akan bersikap yang serupa dengan penggiat-penggiat nasyid tempatan? Adakah Maher Zain dan artis-artis Awakening Records ‘kiblat’ industri nasyid global?

Karya Matang dan Teliti

‘Maher Zain : One’ adalah penanda aras yang tinggi. Itu perlu kita akui. Ia adalah karya yang matang, mengambil tempoh, dan penuh ketelitian. Terdapat beberapa buah lagu duet yang turut menarik perhatian saya seperti track lagu ‘I’m Alive’ feat. Atif Aslam. Sarat dengan mesej ketuhanan yang diadun dalam rentak Hindi, bersama penyanyi terkenal Atif Aslam yang turut pernah menyumbang suara untuk sebuah lagu di dalam filem Hindi ‘Bajrangi Bhaijaan’. Track lagu ‘The Way of Love’ feat. Mustafa Ceceli juga tidak kurang hebatnya. Lagu berentak Turki ini dilayarkan bersama lirik cinta Rasulullah SAW yang sangat mendalam. Pendek kata, semua lagu duet di dalam album ini semua menjadi!

Akhir kata, selamat mendengar buah tangan terbaharu dari Maher Zain berjudul ‘One’. Saya fikir pelancaran albumnya sangat kena pada masanya kita menyambut Ramadhan kemudian bakal merayakan Aidilfitri. Memang sangat sesuai untuk diulang pasang selalu di dalam kereta atau di dalam majlis. Walaubagaimanapun, saya fikir ia bukan ‘timing’ yang bagus untuk artis-artis religi terbitkan album atau single. Tenggelam!

This slideshow requires JavaScript.

– Munsyeed

Editor Rating
 
Vokal
87%

 
Susunan Muzik
95%

 
Kulit Album
87%

 
Kualiti Rakaman
95%

 
Kepuasan
90%

Total Score
91%

Hover To Rate
User Rating
 
Vokal
84%

 
Susunan Muzik
81%

 
Kulit Album
69%

 
Kualiti Rakaman
84%

 
Kepuasan
81%

User Score
80%

You have rated this

APA KATA ANDA?

Loading Facebook Comments ...
comments
 
Leave a reply »

 

Leave a Response 

Vokal

Susunan Muzik

Kulit Album

Kualiti Rakaman

Kepuasan