Kolum
0 comments

Fadzli Fareast Seru Penasyid Kawal Berat Badan

by on October 24, 2012
 

Jika melihat situasi sekarang, semakin ramai rakyat Malaysia yang mengalami masalah berat badan yang berlebihan. Semua sudah sedia maklum, dengan berat badan yang berlebihan itu akan mendatangkan kesan sampingan yang pelbagai. Penyakit-penyakit akan mula timbul satu persatu kesan daripada berlebihan berat badan.

Menyedari hakikat ini, satu tindakan harus dilakukan kepada individu yang mempunyai berat badan yang berlebihan. Berat badan berlebihan ini bermaksud, berat badan yang yang tidak ideal dan bacaan BMI yang tidak normal.

Fokus seterusnya ditujukan kepada para penasyid kita yang juga tidak kurang mengalami masalah berlebihan berat badan. Tidak mahu menyebut siapa penasyid yang terlibat, tetapi jumlah penasyid yang di dalam kategori ini agak banyak juga jumlahnya. Pembuktian ini dapat dilihat dengan jelas apabila melihat gambar-gambar lama penasyid berkenaan yang kurus dan slim tetapi kini sudah sebaliknya.

Bertanya khabar kepada Fadzli Far East berkaitan permasalahan ini mengundang satu perbualan yang menarik untuk diperbincangkan. Fadzli yang diajukan persoalan berkaitan masalah berat badan ini turut menyokong saranan agar para penasyid yang berkaitan mengambil langkah yang sepatutnya bagi menurunkan berat badan.

Menurut Fadzli yang kini sedang di dalam proses diet dengan penurunan sebanyak 4kg setakat ini, masalah berat badan berlebihan sememangnya satu keadaan yang bukan boleh dipandang ringan. Berpunca dari berat badan yang berlebihan akan menyebabkan mudah mendapat penyakit seperti darah tinggi, gout, sesak nafas dan sebagainya.

Selain berdiet, Fadzli juga menjadikan aktiviti bersukan sebagai rutinnya bagi memastikan proses penurunan berat badan lebih efektif dan melaluinya dapat menterjemahkan cara hidup yang lebih sihat. Selain itu, beliau juga tidak mengamalkan makan makanan yang manis.

Fadzli yang menjadikan Ustaz Hasrizal Abdul Jamil sebagai contoh tauladan baginya untuk menurunkan berat badan juga menyeru kepada para penasyid dan seluruh rakyat Malaysia agar dapat sama-sama berdiet bagi mendapatkan berat badan yang ideal. Terdapat banyak kaedah bagi kita untuk mahu menurunkan berat badan. Pilihlah apa jua cara asalkan matlamat kita tercapai dan baik untuk kesihatan.

Tidak dinafikan, ikon yang dikenali ramai, Ustaz Hasrizal sememangnya menampakkan perubahan yang ketara. Beliau selaku seorang yang mempunyai masalah berat badan berlebihan sebelum ini telah membuktikan bahawa, menurunkan berat badan adalah tidak mustahil asalkan adanya kemahuan dan kesedaran betapa pentingkan menjaga kesihatan.

Selain itu, artis-artis tanahair juga ramai yang mengikuti proses diet bagi mendapatkan berat badan yang lebih baik.

Oleh itu, seruan menurunkan berat badan ini merupakan satu tindakan yang baik bagi mengajak kita semua mengamalkan cara hidup yang sihat melalui cara pemakanan dalam kehidupan seharian.

APA KATA ANDA?

Loading Facebook Comments ...
Loading Disqus Comments ...
Be the first to comment!
 
Leave a reply »

 

Leave a Response