Kolum
0 comments

Platform Penasyid Muda

by on November 19, 2010
 

Oleh: Aizax (Ketua Pengarang Munsyeed)

Assalammualaikum. Salam Sejahtera. Salam Aidiladha.

Sejak dua menjak ni, saya sering mengikuti perkembangan para penasyid muda yang baru nak memulakan langkah mereka ke dunia nasyid. Kadangkala, ada yang rajin men’tag’ video mereka di Facebook, dan ada yang memuat naik hasil kerja mereka di Youtube.

Dalam mendengar kualiti lagu yang mereka persembahkan, mungkin ada kekurangan dari segi teknikal audionya, namun saya amat tertarik dengan beberapa bakat-bakat baru yang begitu terselah potensinya untuk memeriahkan lagi industri nasyid.

Ramai yang hanya sekadar menyanyi lagu ‘cover version’ daripada penasyid yang mereka sukai, namun tidak kurang juga yang menyanyikan lagu yang mereka sendiri cipta. Namun, saya tetap memuji mereka kerana berani menonjolkan bakat mereka.

Menariknya, ada juga yang menonjolkan diri  mereka sebagai ‘singer songwriter’. Penggunaan pelbagai software muzik juga memudahkan, dimana ada diantara mereka yang turut menyusun muzik sendiri.

Tak dinafikan, banyak yang berbakat. Malah saya sendiri tertarik pada dua tiga material yang sangat berpotensi untuk pergi lebih jauh. Lagunya bagus, liriknya juga menarik.

Cuma, tertanya juga saya sendirian. Bukankah bagus jika budak-budak ini diberikan platform yang lebih luas untuk mengembangkan bakat mereka? Atau sekurang-kurangnya, diberikan show-show kecil untuk mereka menonjolkan lagi bakat yang ada.

Umum tahu, muzik tempatan masih tenat. Jika mahu dibikin album pun, belum tentu akan terjual banyak sekalipun kualitinya ditahap tertinggi. Juga, kos untuk menerbitkan sesebuah album bukan murah, malah mencecah puluhan ribu ringgit.

Namun, sesuatu harus dilakukan agar penasyid baru ini dapat perhatian yang sewajarnya. Syarikat rakaman nasyid pun, haruslah membantu. Paling tidak, keluarkan kompilasi untuk expose kumpulan-kumpulan nasyid ini.

Saya amat yakin, kalau kita beri platform yang luas pada mereka, mungkin boleh meriah kembali industri nasyid. Mana tahu, industri mainstream yang lain boleh tenggelam jika nasyid kembali meriah?

AIZAX: SIAPA LAGI MAHU TOLONG, KALAU BUKAN KITA?

?

APA KATA ANDA?

Loading Facebook Comments ...
Loading Disqus Comments ...
Be the first to comment!
 
Leave a reply »

 

Leave a Response