Connect with us

Album

Review: Al Farabiband – Radiasi 1400

Diterbitkan

pada

 

Menjadikan muzik new age progresif rock sebagai asas dan akar dalam setiap karya mereka, Al Farabiband nekad melawan arus dalam dunia nasyid tanah air. Pembawakan yang berlainan caranya daripada yang lain membuatkan saya cukup teruja apabila CD album penuh mereka sampai ke tangan.

Biarpun telah mengeluarkan beberapa rilisan sebelum ini, namun album kali ini menampilkan kesungguhan mereka dalam memperjuangkan mesej mereka dalam industri.  Nama-nama besar seperti Shanazron yang bertindak sebagai jurutera bunyi dan kemasukan Roll (Unicorn) Memantapkan lagi mereka.

Membelek rilisan  AFB yang bertajuk Radiasi 1400, teringin dan tak sabar mendengar apa disebalik album yang cover cdnya serba ungu. Untuk album ini, line up mereka ialah Nasaie  (Vokal), Nazri (Gitar), Rina (Bass), Roll (Gitar), Samuel (Keyboard), dan  Adie Wady. Okey, mari kita dengar lagunya.

Track 1: Mencari Kebenaran – Lagu instrumental yang disulami narration seakan sajak ditengahnya. Tidak terlalu baru, namun sedikit groovy pada bassline. Fuh, kuat betul bau Pink Floyd lagu ni. Tapi syok dengar. Melodi gitar yang menjadi tunjang lagu ni tampak kuat juga.

Track 2: Simfoni Evolusi-  Lagu ini yang menjadi anthem mereka sejak awal kemunculan mereka. Sound kali ini lebih kemas daripada dulu. Penuh dengan tenaga dan semangat yang mahu dijelmakan. Progresif rock yang kedengaran tight. Saya suka sound dram yang tight sebegini. Hey, masa keyboard solo tu macam nak try jazz je…

Track 3: Radiasi 1400 –  Mula dengan muzik yang sedikit lain back. Lagu ni pun kuat juga bau Pink Floyd nya. Taklah sekeras track sebelumnya , tapi mereka tetap cuba dengan arrangement yang tight. Pehh macam Led Zeppelin pun ada sikit-sikit.

Track 4: Orang Berjuang: Track remake lagu Sunnah Orang Berjuang dari Nada Murni, tapi melodi yang lain! Kali ni lagunya sedikit modern arrangement, dan lagu ini sangat-sangat groovy! Walaupun tak ada distortion gitar yang keras, namun cukup untuk membuat lagu ini sangat seronok. Kiranya lagu untuk hype la….. hehe. Aik ada bunyi batuk kat hujung? Hahaha

Track 5: Ini Sunatullah. Lagu pilihan terbaik saya dalam album ini. Tenaga mereka mencapai tahap kemuncak dalam album ini. Ini baru terasa radiasinya. Keras dan penuh dengan semangat. Cuma ada sedikit tone distortion British bunyi nyamuk, namun dapat discover dengan rhythm gitar yang mantap. Lagu ni best sangat. THUMBS UP!

Track 6: Pahlawanku – Tak lengkap album nasyid tanpa lagu tentang Rasulullah. Lagu ini kuat pula bluesnya. Kembali laid baik selepas lagu yang rancak tadi. Blues rock pada mulanya, kemudian menjadi rancak sedikit. Seronok dengan kepelbagaian muzik mereka.

Track 7: 313i – Kembali rancak dengan distortion gitar dan rhythm yang tight. Lagu ni macam dengar ada sedikit tema dark. Lagu instrumental yang betul-betul progressif, dengan tukaran melodi dan struktur lagu yang kemas. Eh, bunyi funk pun ada?

Track 8: Jalan Kita – Lagu yang raw, energy, groovy dan paling laju dalam album ni. Bila mendengar lagu ni, saya terbayang bila Metallica + Blink 182, riff punk rock dan metal digabungkan. Lagu yang boleh membuat orang head banging. Vokal Nasaie cuba untuk lebih dark dalam lagu ini. Best tapi lagu ini paling pendek dalam rilisan ini.

Nampaknya Al Farabiband telah all-out dalam penghasilan album ini. Album yang mampu menarik para rockers dan metalhead meminati irama dakwah seperti ini. Cuma, saya mengharapkan adanya sebuah lagu berentak balada rock yang kuat untuk personal touch, mungkin boleh difikirkan untuk yang akan datang. Dari segi sound,  mixing jauh lebih berkualiti daripada album terdahulu.

Yeah, mereka nekad dengan misi mereka kali ini. Siapa tau, radiasi yang dibawa mereka mampu membuatkan lebih ramai anak muda mencintai Islam?

 

Iklan
Komen

Komen

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Album

REVIEW – Soutul Amal: #DutaKasihSayang

Diterbitkan

pada

Mungkin secara peribadinya, saya menggelarkan kumpulan Soutul Amal ini dengan gelaran ‘most underrated nasyeed group’, kerana walaupun nama mereka tak segah  nama-nama besar dalam industri nasyid, namun mereka tetap berdiri teguh sejak penubuhan mereka pada tahun 1998. Saya sendiri pun tak kenal sangat,  Cuma mengenali Ustaz Fakhrul. Itupun lepas beliau menyertai program Imam Muda. Ehh, ke aku yang ketinggalan bas kilang??

Mungkin album-album sebelum ini dibuat biasa-biasa sahaja. Namun selepas membelek nama-nama yang terlibat disebalik tabir album ini, jelaslah bahawa mereka tidak mahu berkompromi dengan kualiti. Nama-nama seperti Alfa Booty, Rumie Booty, Daqmie, Bard Muffin dan yang lain antara orang-orang pro dalam industri yang banyak terlibat dengan produksi artis-artis ternama. Hmm, kali ni nampaknya seakan mahu all-out.

Jadi apa yang boleh diharapkan dalam album ini? Melihat nama-nama yang terlibat, saya meletakkan jangkaan yang agak tinggi untuk kualiti album ini. Adakah ianya tepat atau meleset? Hmmm

Selepas mendengar dengan teliti album ini beberapa kali lalu, saya tak dapat nafikan yang kualiti rakaman album ini agak seimbang dan sekata. Mungkin kerana hanya Rumie Booty seorang sahaja yang menyentuh proses mixing dan mastering album ini, bukannya seperti album lain dimana ‘lagu ni orang lain mix, lagu tu orang tu mix’… jadinya album tu kedengaran seperti kelam kabut. Good job!

Bagaimana lagu-lagunya. Ok saya mengaku sebelum ini pun saya tak berapa dengar sangat karya-karya mereka yang lepas, Cuma berpandukan dengan yang berlegar di  Youtube sahaja. Karya-karya terdahulu lebih straight forward, hanya bermuzikkan perkusi dan keyboard ala kadar, dengar harmoni yang… ala standard la nasyid ol-skool!

Album #DutakasihSayang kali ini berbeza. Muzik pop lebih banyak menguasai spektrum bunyi. Bukan pop berat, namun tak pula kedengaran kosong disana-sini. Ya, bagi peminat lama mereka, ini adalah sesuatu yang fresh. Cuma saya harapkan mungkin juga teringin mendengar nasyid yang penuh dengan ketukan perkusi, tapi dengan sound yang lebih fresh…hmm, mungkin?

Komen? Lagu-lagunya kedengaran tak seperti Soutul Amal yang dulu. Pop yang ringan, namun just nice sebab tak ada elemen meleret seperti sesetengah yang saya dengar. Muziknya juga bebas daripada eksperimen mengarut-ngarut.

Cumanya, lagu-lagu yang membangkitkan semangat seperti Langkah Pejuang, Srikandi Mujahidah tak seperti yang saya harapkan. Tak cukup ‘punch’ , ‘tight’ dan garang, tak seperti penasyid-penasyid daripada Indonesia. Arghhh, kenapa takde????

Overall, saya  salute mereka yang berani mati mengeluarkan full album 16 lagu  ditengah-tengah ‘lanun’ sedang  mengila mahu menjahanamkan industri nasyid. Nak buat, jalan terus sajalah!

Continue Reading

Album

Review: Maher Zain One Hidang Mesej Tauhid Bertaraf Antarabangsa

Diterbitkan

pada

Oleh

Baru-baru ini saya berpeluang untuk hadir sesi soft-launching album terbaharu Maher Zain di Restoran Puteri, Sungai Penchala anjuran Inteam Records. Program turut digandingkan dengan pelancaran single raya terbaharu ‘Tahmid Lebaran’ gabungan Munsyid – Inteam, Hijjaz, Raihan, Rabbani, Fareast, dan Lah Ahmad. Alhamdulillah, majlis berjalan dengan lancar dan setiap wakil media yang hadir turut diberikan CD album terbaharu Maher Zain secara percuma! – Happy ya rabbi.  Selaku peminat dari album pertama, saya dapat rasakan betapa kuatnya pengaruh muzik Maher Zain terhadap identiti muzik Malaysia terutamanya kepada irama nasyid tempatan. Realitinya, penggemar-penggemar nasyid seluruh dunia terutama di Nusantara sangat menerima baik kedatangan Maher Zain serta dilihat memberi sinar dan nafas baharu dalam arena dakwah muzik ketuhanan.

Mesej Tauhid Bertaraf Antarabangsa

Sejauh pemerhatian saya mendengar album terbaharu Maher Zain, saya perlu akui yang Maher Zain sangat berani membawa pembaharuan dalam gaya muziknya. Jika sebelum ini kita dengar album pertama dan kedua yang agak ‘ringan-mendayu’ konten dan muziknya, namun kali ini benar-benar berlainan.

‘Maher Zain : One’ telah mempersembahkan mesej tauhid dalam pelbagai perisa yang enak dan bertaraf antarabangsa. Tidak keterlaluan untuk saya katakan tema muzik untuk album ketiga ini agak cenderung ‘kebaratan’ (seperti ramai yang setuju), namun saya masih berpendapat ia bersifat ‘world class’, masih rencah dengan budaya timur tengah, dan sesuai untuk didengar oleh semua peringkat umur.

Sebelum ini lagu-lagu Maher Zain umumnya lebih mengetengahkan irama pop ballad moden dengan gemersik Timur Tengah. Namun album ketiga ini menghidangkan irama ‘American Pop’ yang agak ‘catchy’ dan ada ‘groove’. Pembaharuan ini boleh didengar melalui track lagu seperti ‘By My Side’, ‘True Love’, ‘Let It Go’, ‘Close to You’, dan ‘Good Day’. Ada beberapa percubaan ‘fusion’  rentak budaya yang juga tidak mengecewakan dalam kebanyakan lagu seperti ‘The Power’, ‘Medina’, ‘I’m Alive’, ‘Rabbee Yebarik’ dan ‘The Way of Love’. Jangkaan saya melihat pada gaya muzik terbaharu ini, Maher Zain mungkin berstrategi untuk meluaskan tebaran pendengarnya di sebelah Eropah pula setelah berjaya menawan pendengar di Asia Tenggara.

Maher Zain ‘Kiblat’ Nasyid Global?

Namun berbalik kepada album, hujung pangkal yang perlu dititikberatkan ialah kandungan album itu sendiri. Adakah mesejnya lebih sampai melalui pendekatan muzik terbaharu ini? Adakah pendengar-pendengar awam boleh menerima buah tangan terbaharu dari Maher Zain ini?

Hal ini menarik untuk kita bincangkan. Industri muzik global hakikatnya ada ‘kiblat’ yang tersendiri. Contoh di Malaysia, zaman ‘rock kapak’ suatu ketika dahulu bertahan agak lama dan sedikit sebanyak telah mempengaruhi cara hidup dan budaya anak muda belia. Kemudian ada zaman muzik ‘hiphop’ mengambil tempat. Walaupun dicemuh pada awalnya, akhirnya kini ia dapat diterima ramai malah dalam penyampaian mesej dakwah sekalipun. Seterusnya pelbagai lagi era muzik bertukar ganti dan begitulah ia mempengaruhi sikap dan cerminan budaya anak muda.

Industri nasyid lebih-lebih lagi tidak terlepas dari tempias yang sama. Industri ini dilihat sebagai ‘rumah’ yang diduduki oleh pelbagai jenis orang. Penggiat-penggiatnya saling memilih untuk berpengaruh dan berbeza antara satu sama lain yang kemudiannya disatukan atas satu bumbung – mesej ketuhanan. Ada yang memilih untuk kekal di bawah satu nama. Ada yang memilih untuk berlainan jenama. Ada pula yang memilih untuk ‘keluar masuk’ sahaja. Pelbagai ragam dan warna.

Begitupun apabila Maher Zain berevolusi dengan muzik, adakah kita akan menolaknya? Adakah kita akan bersikap yang serupa dengan penggiat-penggiat nasyid tempatan? Adakah Maher Zain dan artis-artis Awakening Records ‘kiblat’ industri nasyid global?

Karya Matang dan Teliti

‘Maher Zain : One’ adalah penanda aras yang tinggi. Itu perlu kita akui. Ia adalah karya yang matang, mengambil tempoh, dan penuh ketelitian. Terdapat beberapa buah lagu duet yang turut menarik perhatian saya seperti track lagu ‘I’m Alive’ feat. Atif Aslam. Sarat dengan mesej ketuhanan yang diadun dalam rentak Hindi, bersama penyanyi terkenal Atif Aslam yang turut pernah menyumbang suara untuk sebuah lagu di dalam filem Hindi ‘Bajrangi Bhaijaan’. Track lagu ‘The Way of Love’ feat. Mustafa Ceceli juga tidak kurang hebatnya. Lagu berentak Turki ini dilayarkan bersama lirik cinta Rasulullah SAW yang sangat mendalam. Pendek kata, semua lagu duet di dalam album ini semua menjadi!

Akhir kata, selamat mendengar buah tangan terbaharu dari Maher Zain berjudul ‘One’. Saya fikir pelancaran albumnya sangat kena pada masanya kita menyambut Ramadhan kemudian bakal merayakan Aidilfitri. Memang sangat sesuai untuk diulang pasang selalu di dalam kereta atau di dalam majlis. Walaubagaimanapun, saya fikir ia bukan ‘timing’ yang bagus untuk artis-artis religi terbitkan album atau single. Tenggelam!

– Munsyeed

Continue Reading

Album

Review: Suhaimi Saad – Maksud Hidup

Diterbitkan

pada

Oleh

Alhamdulillah, saya diberi peluang sekali lagi oleh Munsyeed untuk menjalankan tugasan review karya-karya terkini tanah air. Namun tugasan kali ini lebih berat nampaknya kerana saya perlu lakukan review album! Ini bermakna rangkuman pemerhatian saya perlulah meliputi setiap lagu yang dimuatkan di dalam album tersebut. Album siapakah itu? Album siapa lagi kalau bukan album konsep terbaharu artis nasyid solo tanah air Suhaimi Saad yang berjudul ‘Maksud Hidup’.

Apa yang istimewa berkenaan album ini ialah ia mengandungi lapan track yang bukan sahaja terdiri daripada lagu-lagu, sebaliknya digabungkan juga dengan track konsep zikir-zikir evergreen. Buat anda yang sudah mendengarkan album ini, boleh sama-sama kita telusuri secara lebih mendalam. Buat anda yang belum mendengarnya, mungkin ini bacaan yang baik untuk anda menilai sama ada album ini tergolong dalam kategori ‘harus’ atau ‘wajib’ dimiliki sebagai koleksi anda.

‘Hasbi Rabbi’, ‘Astaghfirullah’ & ‘Subhanallah’

Sebagai orang awam yang dibesarkan dengan alunan zikir-zikir, saya pasti ramai yang akan familiar dengan tiga buah zikir ini. Menarik sekali, zikir evergreen ini berhasil dialunkan semula oleh suara ‘evergreen’ milik Suhaimi Saad untuk dimuatkan di dalam album terbaharunya. Semestinya dengan sedikit kelainan – gabungan komposisi piano yang ringan beserta alunan suara latar ‘gaya Hafiz Hamidun’ menjadikan zikir ‘Hasbi Rabbi’, ‘Astaghfirullah’ dan ‘Subhanallah’ ini tenang didengar sewaktu hati dilanda resah.

Namun begitu, saya sebagai peminat alunan zikir sentiasa menantikan gubahan-gubahan baharu untuk zikir-zikir harian seperti ini untuk dipersembahkan di dalam sebuah album baharu. Pasti ada kelainan dan kepelbagaian terhadap pengamalan zikir-zikir ini. Walau bagaimanapun, saya yakin album ini telah pun memiliki ‘marketing strategy’ dan golongan pendengarnya yang tersendiri kerana pasti ramai juga yang tercari-cari zikir-zikir yang sudah kebiasaannya didengar sebagai halwa harian. Lagi-lagi dialunkan semula oleh bekas ahli kumpulan nasyid Inteam ini yang memang sedap berlemak suaranya.

Cinta Sidna

‘Cinta Sidna’ merupakan salah sebuah track yang sentiasa saya ternanti-nanti untuk mendengarnya. Sebelum penerbitan album ini, lagu ‘Cinta Sidna’ telah diperdengarkan lebih awal di laman YouTube dan mendapat sambutan yang sangat menggalakkan daripada pendengar dan peminat Suhaimi Saad. Lagu gubahan bersama Ito Lara / Alif Lam Ra (selaku penulis lirik) dan Hafiz Hamidun (selaku penggubah melodi) merupakan sinergi yang bagi saya berjaya dan harmoni.

Lagu yang mengisahkan tentang cinta dan kehidupan Rasulullah SAW ini sangat bersesuaian dengan suara gemersik Suhaimi Saad. Malahan lirik yang dikarang oleh Ito Lara tidak pernah sesekali mengecewakan (berturutan selepas lagu ‘Tangis Sebatang Tamar’ nyanyian Dakmie). Kemudian gubahan melodi Hafiz Hamidun kali ini pula penuh dengan elemen kejutan yang mengasyikkan.

Muzik yang melatari lagu ini juga sungguh berharmoni dengan persembahan gabungan string dan gitar akustik. Malahan perkusi-perkusi Arab yang dimainkan juga tidak mengecewakan dan saling melengkapi antara satu sama lain. Saya tidak pasti sama ada lagu ini telah dijadikan ‘official soundtrack’ untuk mana-mana drama televisyen kerana ia memang berada di level itu! Jika belum, maka haruslah penerbit-penerbit drama tanah air pantas mengambilnya sebagai OST drama islamik mereka.

‘Ilahi Lastu Lilfirdaus’ & ‘Nour El Anwar’

Dua buah zikir lagi yang dimuatkan dalam album terbaharu ini memiliki sedikit kelainan yang boleh diambil perhatian. Walaupun ia merupakan zikir-zikir yang sudah kebiasaannya didengar dan boleh dikategorikan sebagai ‘zikir evergreen’, namun penggubah muzik bijak membawakan pembaharuan komposisi dan suara latar yang mengagumkan. Saya juga kagum dengan latar bunyi-bunyi perkusi arab yang sangat ‘rich’ dan layak diberi pujian. Tidak ramai komposer Malaysia yang berjaya memasukkan elemen muzik padang pasir ke dalam sesebuah karya tempatan.

Cinta Mu

‘Cinta Mu’ merupakan lagu ketuhanan yang khas ditujukan buat Allah. Sangat ringan untuk didengar dan memiliki elemen-elemen dari negara seberang Indonesia yang agak kuat. Sekali lagi vokal Suhaimi Saad perlu dipuji untuk sebuah karya yang hebat ini. Namun saya secara peribadi berpendapat suara latar ‘gaya Hafiz Hamidun’ perlu dikurangkan untuk lagu ini. Let the vocal prove it!

Secara keseluruhan, lagu ini memang sedap didengar. Namun begitu, roh atau berat suara untuk lagu ini boleh di ‘punch’ lebih dalam lagi. Pembaharuan Hafiz Hamidun untuk keseluruhan komposisi perlu dipuji, namun penting juga bagi saya untuk dikekalkan originaliti penyanyi asal. Overall, terbaik!

Maksud Hidup

Saya suka variasi yang dipamerkan oleh gitar akustik di dalam track lagu ‘Maksud Hidup’ ini. Diawalnya saya jangkakan lagu ini pasti memiliki sesesuatu yang berbeza kerana ia turut dipilih sebagai judul album ini sendiri. Ternyata, ia memang lain dari yang lain! Gemersik suara Suhaimi Saad untuk lagu ini juga sangat mengasyikkan. Meremang bulu roma dibuatnya.

Tidak dinafikan lagu ini juga ada iras-iras bunyi dari negara seberang. Namun mesej positif yang terdapat didalamnya itu lebih harus dititikberatkan. Apakah sebenarnya maksud hidup bagi kita? Apa sebenarnya yang kita cari di dalam hidup ini? Sudahkah kita menemui jawapan terhadap asal penciptaan diri kita? Persoalan-persoalan ini berjaya dicuit lembut oleh lagu yang sarat dengan ‘makna’ ini. Menarik untuk diperkatakan, gaya pembawaan lagu ini ada iras-iras penyanyi Indonesia, Afgan juga. Walau bagaimanapun, ‘Maksud Hidup’ merupakan karya pop yang memang ‘best’ untuk dilayan dan diulang dengar. Thumbs up!

Sekian sahaja review album ‘Suhaimi Saad – Maksud Hidup’ untuk artikel kali ini. Maaf jika ada terkurang atau ‘terlebih’ kata dalam menilai album terbaharu ini. Mungkin juga review saya ini berada diluar penilaian anda yang telah pun mendengar lagu ini. Jika ada sebarang penambahan, anda boleh kongsikan pemerhatian dan pengamatan anda terhadap album ini di ruangan komen. Mana tahu anda ada sesuatu yang boleh kita diskusikan. Mudah-mudahan bermanfaat. Hidup Nasyid untuk agama, bangsa, dan negara!

Continue Reading

Trending