Kolum
0 comments

Nasihat Frizdan Buat Penasyid Baru

by on September 22, 2013
 

frizdan dan maher zainBaru-baru ini, kami terbaca status update komposer terkenal Malaysia, Mohd Fizarahman Zainal atau nama komersilnya Frizdan di laman sosial Facebook. Beliau menyampaikan nasihat untuk penasyid baru yang ingin berkecimpung dalam industri seni suara di Malaysia.

Sebagai komposer yang sangat menghargai seni, pastinya nasihat Frizdan ini sesuatu yang menarik untuk dikongsikan dan dihadam oleh peminat mahupun ‘pemain baru’ dalam industri.

Berikut adalah nasihat Frizdan yang kami petik dari akaun Facebook beliau:

Nasihat ikhlas buat para penasyid baru yang ingin berkecimpung dan berjuang dalam industri muzik Malaysia:

1. Pastikan anda benar-benar berbakat, berilmu dan berkesungguhan untuk menjadi seorang penasyid. Tak cukup semata-mata dengan minat, suka-suka dan terikut-ikut dengan trend semasa. Nasyid itu ibarat masakan yang ingin kita hidangkan. Jika ia dimasak dengan cara yang betul, bahan yang tepat, rasa yang lazat, hiasan yang memikat, sudah pasti ia akan menarik perhatian orang ramai. Masakan yang dibuat secara suka-suka pasti rasanya serba tak kena. Bukan saja tidak menarik bahkan mungkin tidak ingin dijamah sama sekali. Begitu juga halnya jika mahu menjadi penasyid. Ia bukan sekadar menyanyi tapi suatu uslub dakwah yang cukup berseni. Bagaimana mahu menarik perhatian orang ramai kepada lagu dan mesej yang dihidangkan? Ia memerlukan kepada bakat, ilmu dan kesungguhan.

2. Imej, nama, personaliti dan akhlak yang selari dengan Islam dan bertepatan dengan mesej yang disampaikan. Terpulang sama ada mahu berkopiah, berserban, berpakaian seragam ataupun tidak. Yang penting biar tampak berketrampilan, punya identiti tersendiri dan mampu menjadi model ikutan. Begitu juga dengan pemilihan nama. Ia adalah jenama yang membezakan kita dengan produk yang lain. Pilih nama yang indah, mudah dan unik. Jangan terlalu terikut-ikut dengan trend (seperti perkataan Melayu dengan ejaan ala Inggeris) kerana lambat laun orang jadi keliru, meluat dan akhirnya kita dilupakan. Dan yang paling utama ialah akhlak dan amal kita sebagai penasyid. Ingatlah firman Allah dalam surah as-Saf yang bermaksud:

Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan sesuatu perkara yang kamu tidak lakukan! Amat besar kebenciannya di sisi Allah apabila kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak lakukan.
(Surah as-Saf ayat 2-3)

Frizdan Fizarahman.

– Munsyeed Dot Com

APA KATA ANDA?

Loading Facebook Comments ...
Loading Disqus Comments ...
Be the first to comment!
 
Leave a reply »

 

Leave a Response