Connect with us

Khas

Nasyid Kontemporari Hilang Arah – Ust Hasrizal

Diterbitkan

pada

Artikel menarik ini disiarkan dengan keizinan Al-Fadhil Ustaz Hasrizal Abdul Jamil. Dipetik dari blog kepunyaan Ustaz Hasrizal, www.saifulislam.com

Usrah al-Firdaus Jordan bergabung dengan Usrah al-Wadi Mesir di dalam Konsert Antara Benua, Irbid Jordan 2000

Nasyid sudah bergerak jauh.

Teringat kepada Nadamurni yang membuat persembahan di sebuah kelab malam di Bangsar bersama Zainal Headwind.

Terkenang kepada alunan Abu Ratib bersama rintihannya terhadap kampung halaman, tatkala Syria basah dengan darah anak watan yang tumpah oleh regim Al-Asad.

Masih segar memori pada alunan Mesut Çakmak bersama lagu Ba?ba?lar menukilkan peristiwa berdarah di sebuah daerah kecil Erzincan Turki.

Perjalanan nasyid di sana-sini menempuh pelbagai perkembangan. Ada yang membanggakan. Banyak juga yang mengecamuki fikiran, juga perasaan.

Artikel ini saya nukilkan untuk siaran  majalah Dewan Masyarakat keluaran Februari 2007. Perspektif lama, namun masih boleh direnung kembali, lima tahun selepas masa berlalu.

NASYID KONTEMPORARI HILANG ARAH?

Raihan – Puji-Pujian

Lebih sedekad sudah berlalu semenjak kemunculan album pertama kumpulan nasyid Raihan “Puji-pujian” pada tahun 1996. Ia mencetuskan fenomena kerana berjaya melakukan anjakan paradigma seluruh masyarakat terhadap identiti nasyid sebagai salah satu cabang seni persembahan. Sambutan yang diterima amat menggalakkan bahkan mengatasi populariti bintang-bintang yang sedia ada, melalui penjualan album yang mencecah 650,000 unit dalam tempoh beberapa bulan, dan sehingga kini mencecah lebih 1 juta. Angka ini menjadikan album “Puji-pujian” sebagai album terbaik di sepanjang sejarah penghasilan album di negara kita daripada segi penjualan rekod.

Semenjak kemunculan Raihan, pelbagai lagi kumpulan nasyid muncul.

Hingga di suatu ketika, genre nasyid menjadi teraju utama kepada arus muzik di negara kita. Ia sama sekali telah mengubah banyak aspek yang lazimnya dikaitkan dengan album nasyid sebelumnya. Jika dahulu, album nasyid hanya dijual di gerai-gerai ceramah agama, toko buku Islam dan pasar-pasar malam, kini nasyid sudah pun berjaya menempatkan diri di premis-premis penjualan album utama, di bawah kelolaan syarikat pemasaran bertaraf antarabangsa.

Perkembangan yang dialami oleh seni nasyid di Malaysia mengalami pasang surutnya. Bukan sahaja daripada aspek penerimaan masyarakat kepada album nasyid melalui penjualan album, malah kepelbagaian bentuk nasyid juga semakin berwarna-warni hingga timbul pelbagai persoalan di sekitar hala tuju dan masa depan nasyid di negara kita.

Setengah dekad yang pertama semenjak kemunculan Raihan dan yang seangkatan dengannya, nasyid dilihat sebagai suatu bentuk ekspresi seni yang mempunyai identitinya yang tersendiri. Irama nasyid Malaysia menggabungkan elemen Arab dan Nusantara, menghasilkan kombinasi yang indah serta menepati bahasa jiwa dan perasaan pendengarnya. Sebagaimana lagu-lagu Islam di Turki, negara Arab, Pakistan dan Iran memakai pakaian budaya tempatan, begitu juga di Malaysia. Nasyid Malaysia mempunyai mempunyai identiti dan membentuk genre yang tersendiri.

Selepas menempuh perjalanan masa, unsur yang lebih ‘asing’ mula menyerap masuk ke dalam pengungkapan irama nasyid Malaysia. Jika dahulu, kebanyakan nasyid menampilkan rentak, lirik dan persembahan yang dekat dengan kemelayuan persekitarannya, kini unsur-unsur yang lazimnya dikaitkan dengan budaya Barat mengambil alih hingga akhirnya menghasilkan ‘nasyid kontemporari’ yang bernada raggae, blues, hip hop dan rock.

MENCARI KELAINAN

Perubahan yang sedemikian sedemikian rupa, berlaku atas beberapa faktor. Antaranya adalah soal desakan untuk menghasilkan kelainan.

Mencuba.

Setiap album nasyid yang mahu dipertaruhkan di pasaran, perlu berhempas pulas memikirkan elemen baru dan unik, demi untuk menggarap perhatian pendengar dan seterusnya diterjemahkan dalam pencapaian penjualan album yang memberangsangkan. Unsur stereotaip pada irama nasyid, dikhuatiri akan menyulitkan persaingan. Kelainan dan unik, adalah kunci penting untuk survival mana-mana sahaja artis di dalam penghasilan setiap album baru mereka.

MEDIUM MESEJ ISLAM

Selain faktor desakan strategi pemasaran, nasyid tidak lari daripada terus dianggap sebagai wadah untuk mesej Islam disampaikan kepada pelbagai lapisan masyarakat. Perubahan selera masyarakat di dalam cita rasa seni mereka, diambil oleh kumpulan-kumpulan nasyid kontemporari sebagai faktor yang menuntut mereka agar turut berubah dan mengejar trend masyarakat. Dengan cara itu, nasyid boleh tampil dengan imej yang lebih dekat dengan remaja. Dalam erti kata yang lain, perubahan irama nasyid hari ini, dianggap sebagai justifikasi dakwah yang berhikmah. Apa yang dimaksudkan dengan hikmah itu adalah mengungkapkan mesej Islam dalam bentuk yang menepati sasaran dakwah, iaitu pendengar nasyid. Nasyid kontemporari dengan genre hiphop dan rock ditujukan sebagai dakwah kepada generasi muda yang hiphop dan rock.

Akan tetapi, kepelbagaian irama nasyid kontemporari ini masih terus menimbulkan perbagai persoalan yang wajar diberi perhatian. Sekurang-kurangnya terdapat dua persoalan utama yang menuntut analisa secara mendalam iaitu:

  1. Sejauh manakah nasyid di Malaysia hari ini terus relevan sebagai medium dakwah Islam kepada masyarakat?
  2. Sejauh manakah nasyid di Malaysia ini boleh menjadi sebahagian daripada apa yang dinamakan sebagai seni bunyi dan muzik Islam?

NASYID SEBAGAI MEDIUM DAKWAH

Apabila nasyid diperkatakan sebagai medium dakwah, peranannya telah dimainkan dalam konteks itu seawal tahun 80?an dengan kemunculan kumpulan nasyid seperti Nadamurni yang dahulunya bernaung di bawah pergerakan kumpulan al-Arqam. Walaupun sebahagian daripada lagu nasyid yang dihasilkan merupakan mesej dan kepercayaan yang dipegang di dalam perjuangan kumpulan al-Arqam itu sendiri, secara umumnya album-album Nadamurni diterima sebagai sebahagian daripada penyumbang kepada kesedaran dan kebangkitan Islam di tahun-tahun 80?an dan 90?an. Konsert-konsert nasyid Nadamurni sentiasa ditunggu-tunggu oleh peminat. Malah di era itu, Nadamurni berupaya untuk menembusi kelab-kelab malam dan berganding dengan penyanyi popular, membawa suara Islam ke suatu tempat yang hampir mustahil untuk ditembusi oleh pendakwah biasa. Peranan Nadamurni yang berdakwah menerusi nasyid, turut sama diperkayakan oleh kemunculan album-album nasyid lain seperti album Grup Aspirasi Seni dan nasyid-nasyid Abu Ratib yang diterbitkan semula oleh Pustaka Salam. Begitu juga dengan kemunculan kumpulan nasyid dari kalangan mahasiswa tanah air dan luar negara, khususnya kumpulan Sinaran Azhar. Begitu juga Usrah Al-Wadi yang bernaung di bawah Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM)

Namun, skop pendengar dan peminat kepada nasyid di era ini terhad kepada pelajar-pelajar di sekolah agama, dan mereka yang terbabit secara langsung di dalam lapangan dakwah. Nasyid di era ini lebih berperanan sebagai hiburan alternatif bagi golongan ‘agama’ dan ‘dakwah.

Ia bukan untuk santapan massa.

Hanya dengan kemunculan album Raihan pada tahun 1996 sahajalah, dimensi ini mengalami perubahan dan nasyid buat pertama kalinya berpeluang muncul di media-media siar negara kita dan sampai kepada skop pendengar dan peminat muzik yang lebih luas tanpa sempadan. Lirik nasyid mula mengalami perubahan. Jika sebelumnya, kebanyakan nasyid memperkatakan tentang aspek-aspek perjuangan dan jihad, malah isu-isu semasa umat Islam seperti isu Palestin, Kashmir dan Bosnia, lirik nasyid pasca album ‘Puji-pujian’ mula terbuka kepada memperkatakan tentang subjek yang lebih umum dan boleh dihayati oleh ‘orang awam’.

Jika nasyid didefinisikan sebagai medium dakwah, maka ia sangat bergantung kepada faktor manusia yang membentuk nasyid itu sendiri. Rupa dan warna dakwah adalah intepretasi seorang Da’i terhadap apa yang beliau sendiri faham tentang mesej agamanya.

Jika nasyid bermaksud dakwah, maka nilai dakwah itu bukan hanya pada lirik dan lagu, tetapi ia sangat terkesan oleh apa yang ditonjolkan melalui keperibadian penyampainya.

Sama ada nasyid tradisional mahu pun yang kontemporari dengan genre hiphop dan rock, latar belakang dan syakhsiah penasyid akan tetap menjadi sebahagian daripada penilaian masyarakat tentang sejauh mana relevannya dakwaan nasyid itu sebagai medium dakwah.

Apabila nasyid menjinakkan dirinya kepada genre hip hop, rap pop malah rock, apakah perubahan itu hanya membabitkan perubahan genre lagu, atau genre kehidupan penasyid itu sendiri?

Lagu Islam yang datang daripada masyarakat hip hop, berbeza dengan lagu Islam yang datang daripada masyarakat yang mengimitasi hip hop.

Penghasilan irama hip hop bagi penasyid daripada kalangan kaum Muslimin Afro-Amerika di Amerika Syarikat, Kanada dan Britain, tidak diragui bahawa mereka telah berjaya menepati maksud hikmah di dalam dakwah. Kejayaan ini adalah dengan mengambil kira hip hop sebagai budaya masyarakat setempat. Masyarakat Afro-Amerika berfikir dan berkomunikasi dengan genre hip hop, rap dan raggae. Oleh yang demikian, menyampaikan mesej dakwah melalui lagu hip hop, rap dan raggae adalah sangat menepati maksud hikmah di dalam dakwah.

Maka, penasyid seperti Mustaqim Sahir di dalam albumnya ‘Upright Song’ telah berjaya mengungkapkan mesej Islam dengan begitu baik, menepati sasaran komuniti Afro-Amerika di Amerika Syarikat dan dunia umumnya. Tidak ketinggalan, nama-nama seperti Native Deen dan Aashiq al-Rasul (AAR).

Hip hop dalam konteks ini, tidak berbeza dengan nasyid negara Arab. Penasyid Arab seperti Abu Ratib dan Imad Rami mengekalkan genre lagu tempatan bersesuaian dengan bahasa jiwa pendengar yang disasarkan.

Mereka ‘bercakap’ di dalam nasyid dengan bahasa pendengar. Bukan hanya bahasa lisan, tetapi juga bahasa pemikiran.

Hal yang sama lebih ketara apabila kita melihat kepada penyanyi genre Ilahi, iaitu istilah yang ditujukan kepada nasyid-nasyid Islam yang klasik di Turki. Lebih 1/3 daripada penduduk Turki merupakan golongan yang dekat dengan tradisi kesufian, maka pengungkapan mesej Islam di dalam irama yang mengikut disiplin Ilahi, lebih memudahkan masyarakat untuk menjiwai mesej dakwah yang ingin disampaikan.

Nasyid yang terbit dengan genre budaya masyarakat setempat adalah lebih konsisten dan seterusnya efektif di dalam melaksanakan fungsinya sebagai medium dakwah.

Akan tetapi, apabila penasyid di Malaysia mengubah cita rasa nasyid tempatan kepada irama hip hop, R&B dan yang seumpama dengannya, sejauh manakah peralihan ini menepati maksud dakwah?

Jika ada yang mahu mendekati remaja dengan memperkenalkan nasyid hip hop, apakah genre hip hop di kalangan remaja kita, merupakan suatu budaya dan pemikiran, atau keseronokan dan selera sementara yang datang dan pergi?

Jika mereka memilih hip hop kerana minat, maka tidak mungkin mereka mahu kehidupan mereka diganggu oleh ‘pseudo hip hop’ bernama nasyid yang mencelah.Remaja kita yang meminati hip hop, mereka tidak sampai kepada tahap berbudaya dan berfikir secara hip hop. Ia hanya sebuah trend.

Mungkin kerana ini, nasyid hip hop Malaysia sukar menempatkan diri sama ada di dalam kategori nasyid, mahu pun di dalam kategori hiphop itu sendiri.

Di dalam dunia hip hop, nasyid hip hop dipersoalkan ketulennya. Apakah ia hip hop atau pseudo hip hop?

Manakala di kalangan peminat nasyid yang lebih konservatif, tentunya mereka sukar untuk menerima kehadiran nasyid sebegini. Mereka akan terus mencari nasyid sebenar!

Istilah ‘nasyid sebenar’, mengundang kita kepada persoalan kedua. Apakah maksud kepada istilah ‘nasyid sebenar’? Bagaimanakah ia didefinisikan?

Soalan ini penting kerana jawapannya akan menentukan sama ada nasyid yang kita hasilkan di Malaysia boleh diklasifikasikan sebagai cabarang SENI atau tidak?

NASYID SEBAGAI CABANG SENI ISLAM

Apabila sesuatu hasil karya mahu diangkat sebagai cabang seni, ia mestilah terbit daripada disiplin dan dasar yang tertentu. Jika suatu bentuk cara menulis diangkat sebagai seni, maka tulisan itu mestilah mematuhi garis panduan yang tertentu di dalam proses penulisan. Andai suatu bentuk rekaan binaan mahu diangkat sebagai seni, sudah pasti ia direka bina berpandukan kepada ilmu yang mendasari seni berkenaan.

Inilah yang menjadi dilema kepada nasyid di Malaysia. Apakah fondisi kepada nasyid kita?

Umumnya nasyid di Malaysia berkembang tidak dalam bentuk suatu seni yang dipelajari. Malah kemunculan kumpulan nasyid di Malaysia banyak bergantung kepada minat dan bakat menyanyi yang ada. Akan tetapi, sejauh manakah penghasilan ‘seni’ mereka disandarkan kepada ilmu dan disiplin?

Paling tidak, berapa ramai penasyid, sama ada penyanyinya, atau yang lebih utama para pencipta lagu nasyid, mempunyai pengetahuan di dalam bidang muzik Islam. Mampukah mereka membaca nota lagu?

Seni, didefinisikan oleh Brittanica Online sebagai “penggunaan skil dan imaginasi dalam penghasilan objek, persekitaran dan pengalaman estetik (indah) yang boleh dikongsi bersama orang lain”. Dalam erti kata yang lain, seni menuntut kepada penghasilan mutu kerja yang indah berasaskan kepada kemahiran dan imaginasi.

Kemahiran terhadap seni muzik Islam, adalah disiplin yang telah sedia wujud di dalam tradisi Islam. A. Shiloah di dalam artikelnya bertajuk “The Dimension of Sound” (The World of Islam; diedit oleh Bernard Lewis) membayangkan bahawa disiplin seni Islam berasal usul daripada teknik melagukan bacaan ayat-ayat suci al-Quran, laungan azan dan tradisi fazzaziyat dan mawlid itu sendiri. Irama yang dialunkan mempunyai maqam yang tertentu dan keindahan irama yang bersistem ini, dioptimumkan pula oleh pengungkapan lirik yang indah, lazimnya menerusi syair-syair yang kaya dengan nilai estetika.

Kepatuhan terhadap disiplin seni inilah kunci kepada penghasilan seni muzik Islam yang bermutu tinggi. Seni muzik Islam bukan sahaja mampu berperanan sebagai medium dakwah yang berkesan, malah turut diterima sebagai sumbangan Islam kepada kesenian dan tamadun dunia.

Malah, kehebatan seni muzik Islam diangkat lebih daripada sekadar hiburan dan santapan emosi. Ia telah dijadikan sebagai instrumen penting kepada teknik merawat pesakit psikiatri, khususnya di era Othmaniyyah Turki, malah seawal zaman Seljuk.

Selepas pembukaan kota Istanbul pada tahun 1453, Sultan Muhammad al-Fatih telah membuka pusat rawatan pesakit psikiatri yang dikenali sebagai Bimarhane-i-Ebulfeth Sultan Mehmed. Di Edirne, pusat rawatan pesakit psikiatri telah dibina sebagai sebahagian daripada kompleks Masjid Sultan Bayazid II dan terus digunakan sehingga tahun 1915. Pesakit dirawat dengan menggunakan teknik muzik Turki yang harmoni, di mana pemuzik akan memetik nota tertentu dan reaksi pesakit direkod. Nota-nota muzik yang menerima reaksi pesakit akan digunakan untuk mencipta lagu khas yang diperdengarkan kepada pesakit itu tadi dari semasa ke semasa.

Prof. Dr. Ayhan Songar yang mengkaji hal ini menegaskan bahawa, rawatan dengan menggunakan muzik Barat yang berteraskan kepada matematik yang jumud, tidak dapat menghasilkan kesan sebagaimana seni muzik Turki yang lebih fitrah. Ini menjadi bukti bagaimana, ada alunan muzik yang merawat emosi, dan ada juga yang mengundang penyakit jiwa!

Hal inilah yang sepatutnya menjadi fokus kepada penasyid yang serius mahu menyumbang kepada pembangunan seni muzik Islam. Penyanyi nasyid kontemporari seperti seperti Sami Yusuf, sangat memberikan penekanan kepada hal ini. Beliau mengungkapkan nasyid-nasyidnya dengan asas ilmu seni yang tinggi. Mungkin kerana tidak mahu dibayangi oleh imej kebanyakan nasyid semasa, beliau lebih suka dikenali sebagai “pemuzik yang berjiwa Islam dan menjadikan Islam sebagai sumber karyanya” dan bukannya sebagai penasyid.

Sebagaimana seorang pendakwah yang menulis perlu belajar selok belok teknik penulisan yang berkesan, atau pendakwah yang berpidato perlu belajar seni pidato yang baik, maka begitulah juga pendakwah yang berdakwah melalui nasyid, mestilah menempuh proses yang sama, menjadikan nasyid sebagai suatu bidang yang ada disiplin tertentu dan bukan hanya didendangkan sesedap rasa.

Jika di negara seperti Turki, seni muzik Islam menjadi subjek yang dipelajari oleh pelajar Fakulti Teologi (Ilahiyat) secara teori dan praktikal. Maka, nasyid-nasyid mereka muncul dengan kualiti seni yang tinggi kerana penasyid-penasyid utamanya sendiri, adalah terdiri daripada ilmuan di dalam seni muzik Islam seperti Mehmed Emin Ay dan Mustafa Demirci. Penasyid dan peminat nasyid, masing-masing mengangkat kualiti nasyid berasaskan kepada tradisi seni muzik Islam yang tinggi dan ‘evergreen’.

Dari situlah, nasyid akan memperolehi definisi yang konsisten sehingga istilah ‘nasyid sebenar’ akan mendapat maksud yang lebih jelas dan tepat.

NASYID SEBAGAI ‘IKLAN ISLAM’

Berbalik kepada nasyid sebagai medium dakwah, maka ia bolehlah diumpamakan sebagai iklan bagi produk yang ingin dipasarkan. Nasyid adalah iklan yang mempromosikan Islam, Allah dan Rasul, agar dekat, dikenali dan diterima oleh masyarakat. Maka, elemen yang perlu ditonjolkan di dalam nasyid itu mestilah subjek dakwah yang mahu disampaikan. Sebuah iklan komersil boleh dianggap sebagai iklan yang berjaya, jika produk yang diiklankan berjaya terjual dengan baik. Namun, sebuah iklan tetap merupakan iklan yang gagal, jika persembahannya hanya mempopularkan pelakon iklan, tetapi produk yang diiklankan tidak terjual. Nasyid yang hanya tertumpu kepada penasyid dan lemah dalam pengungkapan dakwahnya, lantas gagal membentuk trend masyarakat untuk seterusnya menerima Allah, Rasul dan Islam dalam kehidupan, adalah nasyid yang gagal mencapai maksud.

Tegasnya, nasyid mestilah berupaya bertindak sebagai pencorak, dan bukannya tenggelam oleh trend masyarakat yang berubah-ubah dari semasa ke semasa. Lantas nasyid cuba-ini-cuba-itu dan yang seumpama dengannya, mempunyai banyak ruang muhasabah yang perlu difikirkan bersama.

ABU SAIF @ www.saifulislam.com
43000 Bandar Seri Putra
Versi asal: Jan 5, 2007 @ 19:18

 

-Munsyeed{Dot}Com

Iklan
Komen

Komen

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Khas

7 Intipati Utama Ucapan Tun Dr Mahathir Di Perhimpunan Agung PBB Kali Ke-73

Diterbitkan

pada

Ringkas, tajam dan tepat! Begitulah 3 perkataan yang boleh diungkapkan seusai mendengar ucapan YAB Tun Dr Mahathir Mohamad di Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNGA) di New York, Amerika Syarikat.

Apa yang dapat kami simpulkan, terdapat 7 intipati utama ucapan Tun Dr Mahathir

1. Perihal Malaysia Baharu – Semangat Demokrasi, Dasar Dan Pendekatan Kerajaan

Tun Dr Mahathir mengulas mengenai keberanian rakyat Malaysia menukar kerajaan yang telah berkuasa selama 61 tahun secara aman dan tanpa berlaku rusuhan mahupun tumpah darah. Tun Dr Mahathir juga menegaskan mengenai dasar Malaysia baharu yang mengutamakan keadilan, tadbir urus yang baik, integriti dan kedaulatan undang-undang. Malaysia Baharu juga menurut Tun Dr Mahathir akan kekal menjadi rakan kepada semua tanpa dan tidak bermusuh dengan sesiapa serta mengangkat falsafah hormati jiran tetangga. Dengan menghormati negara-negara jiran, Malaysia percaya ianya akan menjadikan Malaysia lebih aman, maju dan makmur.

2. Kegawatan Ekonomi, Sosial dan Politik

Tun Dr Mahathir menegaskan dunia kini mengalami kegawatan ekonomi, sosial dan politik yang parah. Pertembungan kuasa-kuasa besar dalam persaingan ekonomi telah menyebabkan seluruh dunia turut merasai tempiasnya. Selain itu, kebebasan dalam konteks sosial telah membawa kepada terhakisnya konsep perkahwinan dan kekeluargaan, nilai moral, hormat dan sebagainya. Manakala politik mengalami kegawatan yang paling teruk apabila perlakuan keganasan dan peperangan menjadi berleluasa.

3. Ancaman Keganasan Yang Lahir Dari Tindakan Pencerobohan Israel Ke Atas Palestin

Tun Dr Mahathir juga menegaskan bahawa ancaman keganasan tidak ditangani dengan betul apabila dunia gagal mengenalpasti punca asal kepada keganasan tersebut. Menurut Dr Mahathir, keganasan yang timbul pada hari ini adalah berpunca dari tindakan merampas tanah dan wilayah Palestin demi mewujudkan Israel. Segala kekejaman dan penindasan yang dilakukan bertahun-tahun telah cuba dilawan dan ditentang oleh rakyat Palestin dan jiran-jiran yang bersimpati tetapi gagal. Akhirnya, pejuang-pejuang ini memilih jalan yang dipanggil keganasan untuk mendapatkan kembali apa yang telah dirampas dari mereka.

4. Sikap Pilih Kasih Dunia Terhadap Isu Israel -Palestin

Selain itu, Tun Dr Mahathir turut membidas sikap segelintir negara-negara dunia yang bersikap pilih kasih terhadap isu Israel – Palestin. Tun mengkritik sikap membisu negara-negara dunia terhadap tindakan zalim Israel yang berterusan melanggar undang-undang antarabangsa, merampas kapal yang membawa misi kemanusiaan dan pengeboman rakyat Palestin yang tidak berdosa. Menurut Tun, apabila dunia mengiktiraf Baitulmaqdis sebagai ibu negara Israel, ia telah membakar perasaan rakyat Palestin dan mendorong kearah keganasan dan peperangan yang tidak berpenghujung. Dengan nada sinis, Tun turut menyelar sesetengah negara anggota yang melihat peperangan sebagai satu cara untuk menyelesaikan konflik antara negara.

5. Peperangan Yang Dimanipulasikan

Tun Dr Mahathir berkata, negara pembuat senjata enggan menggunakan senjata-senjata dan bom nuklear yang telah diciptanya. Sebaliknya, senjata-senjata ini telah dibekalkan kepada negara-negara yang bergolak dan menghadapi peperangan untuk diuji kekuatan senjata-senjata tersebut. Tindakan ini tidak lebih sekadar memanipulasikan peperangan antara negara-negara lain demi kepentingan sendiri. Tun Dr Mahathir menambah, negara pengeluar senjata api mengetahui kesan dan akibat penggunaan senjata dan bom nuklear yang mempunyai radiasi dan mampu memberi kesan negatif kepada negara pengguna. Justeru, negara-negara pengeluar cuba mengekalkan keamanan negara mereka dan dalam masa yang sama membekalkan senjata-senjata ini kepada negara yang terlibat dalam peperangan. Peperangan dimanipulasi dan menjadi keuntungan besar buat negara-negara pengeluar senjata. Malah, Tun Dr Mahathir menyifatkan keuntungan yang diperolehi hasil penjualan senjata ini sebagai keuntungan yang tidak bermaruah kerana ia menjadi punca kepada kematian dan kemusnahan yang dahsyat.

6. Perdagangan Bebas – Keadilan Untuk Negara Kecil & Negara Sedang Membangun

Umum masih mengingati kenyataan Tun Dr Mahathir sewaktu berada di China baru-baru ini mengenai perdagangan bukan sahaja perlu bebas malah ia perlu adil. Di perhimpunan kali ini, Tun Dr Mahathir menekankan sekali lagi betapa pentingnya perdagangan bebas yang adil dilaksanakan dikalangan negara-negara dunia. Perdagangan bebas seharusnya tidak bersifat menekan dan perlu adil terutama terhadap negara-negara kecil dan sedang membangun. Selain itu, Tun Dr Mahathir turut menyatakan kesediaan Malaysia untuk meningkatkan mutu dan kualiti minyak kelapa sawit Malaysia agar setiap titisan minyak sawit keluaran Malaysia akan diperakui mapan menjelang 2020.

7. Retorik Dunia Tanpa Sempadan Yang Tidak Bersifat Inklusif

Di penghujung ucapan, Tun Dr Mahathir membidas sesetengah negara yang giat mempromosi perdagangan bebas dan dunia tanpa sempadan akan tetapi dalam masa yang sama negara-negara inilah yang menyekat pintu sempadannya, menghalang kemasukan produk-produk negara kecil dan mengamalkan nasionalisme yang mementingkan diri sendiri sahaja. Tun juga sempat melontarkan pandangan beliau bahawa PBB selaku badan dunia perlu melalui proses perubahan dimana negara-negara besar dan kaya tidak seharusnya mendakwa mempunyai hak dalam menentukan hala tuju dunia selamanya. Mereka tidak seharusnya memperkudakan moral, melaungkan demokrasi dan perubahan rejim negara lain di dunia sedangkan mereka menafikan demokrasi dalam pertubuhan bangsa bersatu tersebut. Kuasa veto, menurut Dr Mahathir tidak perlu dipegang oleh satu anggota tetap sebaliknya komposisi majlis tersebut perlu dianggotai 2 kuasa besar dan disokong 3 negara bukan anggota tetap Majlis Keselamatan supaya kuasa veto tidak disalahguna demi kepentingan negara-negara tertentu sahaja.

– Munsyeed

Continue Reading

Khas

“Gema Gegar Vaganza berjaya tepis persepsi…” – Presiden MUNSYID Malaysia

Diterbitkan

pada

Malam Kemuncak Gema Gegar Vaganza

  1. Sebagaimana kita semua sedia maklum, malam ini bakal berlangsungnya pentas akhir Gema Gegar Vaganza musim pertama yang disiarkan secara langsung di Astro Oasis dan Maya HD.
  2. MUNSYID Malaysia ingin mengucapkan selamat maju jaya kepada para munsyid yang telah berjaya ke peringkat akhir iaitu Hijjaz , SAUJANA , Mirwana, UNIC, Hafiz Hamidun dan tidak dilupakan saudara Azmi Caliph Buskers.
  3. Sepanjang beberapa minggu berada di pentas GGV, mereka telah berjaya meletakkan penanda aras baru dari sudut persembahan dan pementasan bagi peserta GGV malah GV yang akan datang melalui gabungan elemen nyanyian, lakonan, kostum, koreografi, props dan sebagainya. Pendek kata, selepas ini GGV bukan sekadar pertandingan nyanyian namun ianya turut melibatkan elemen seni persembahan yang pelbagai.
  4. Pihak Astro Oasis juga dilihat telah menyediakan sistem peralatan audio visual dan pencahayaan yang terbaik dengan disokong tenaga kerja profesional sekaligus menunjukkan kesungguhan mereka menjayakan GGV kali ini dan pastinya ia hadir dengan perbelanjaan yang bukan sedikit. Syabas dan terima kasih buat Astro Oasis.
  5. Apa yang kita lihat di pentas GGV telah berjaya menepis persepsi sesetengah pihak yang menganggap nasyid adalah satu cabang hiburan yg tidak menarik, kaku, tidak kreatif, kurang elemen sensasi dan sebagainya. Ternyata dengan “pelaburan” yang secukupnya dalam bentuk tenaga profesional, peralatan, idea dan pastinya wang ringgit maka sesuatu pementasan akan lebih mendatangkan impak kepada penonton.
  6. Malah pentas GGV juga membuktikan bahawa artis nasyid punya kualiti yang setanding malah dalam sudut tertentu lebih baik daripada artis mainstream lain. Cuma sebelum ini mereka jarang diberi peluang untuk beraksi di pentas sebegini.
  7. MUNSYID Malaysia juga ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada para peminat nasyid tanah air yang tidak jemu-jemu memberi sokongan kepada peserta GGV baik yang hadir ke venue mahupun yang menonton di kaca tv. Anda telah menjadikan GGV trending di media sosial dan mendapat rating yg sangat baik.
  8. Setinggi penghargaan juga diucapkan kepada para penaja khususnya Kopi Pak Belalang dan Serai Mas Herbs Trading di atas kesudian menaja GGV kali ini. Diharap lebih banyak lagi entiti korporat yang tampil memberi sokongan kepada program sebegini.
  9. Akhir kata, MUNSYID Malaysia mendoakan agar semua peserta, krew produksi serta semua yang terlibat dapat melakukan yang terbaik demi memastikan GGV musim pertama ditutup dengan satu episod yang menjadi sebutan dan kenangan manis buat semua.

Sekian, terima kasih.
Muhamad Razin Che Mud
Presiden,
MUNSYID Malaysia

Continue Reading

Khas

“Bila korang nak datang Singgahsana ni?..”

Diterbitkan

pada

“Bila korang nak datang Singgahsana ni? Ni dah nak habis puasa dah ni…”

Saban tahun kami diasak dengan soalan yang sama oleh Abang Lan. Seawal masuk je bulan Ramadhan, beliau hampir setiap masa mengajak kami berbuka di Hotel Singgahsana Petaling Jaya. Sebolehnya beliau mahu pastikan kami warga Munsyeed ke sana setiap tahun.

Siang tadi, kami dikejutkan dengan pemergian seorang yang kami anggap sebagai seorang abang kepada kami warga kerja Munsyeed. Antara orang yang approach kami ketika kami masih mentah lagi dalam dunia media islamik ini. Kami masih ingat, sewaktu kami masih merangkak, beliaulah yang banyak memberikan semangat dan dorongan kepada kami. Terutamanya apabila ada event-event yang melibatkan Rabbani, beliau lah yang akan sentiasa bertanya dan memberikan maklumat yang sepatutnnya.

Pernah satu ketika, ketika semua orang terkejut (dan ada yang marah!) apabila mendengar yang Rabbani ‘ditendang keluar’ daripada Hotel Singgahsana beberapa tahun lalu, beliau dengan segera memperbetulkan salah faham yang berlaku. Walaupun sudah tidak bekerja dengan Hotel Singgahsana, namun setiap kali Ramadhan, dia akan disitu menguruskan Rabbani.

Kami terasa kehilangannya. Alfatihah buat Allahyarham Mazlan Omar

– Munsyeed

Continue Reading

Trending

Hakcipta Terpelihara © 2024 Munsyeed Edutainment