Connect with us

Berita

Ramadhan Penuh Cinta – Intepretasi Ramadhan oleh Budi Doremi

Diterbitkan

pada

Budi Doremi - Ramadhan Penuh Cinta. Sumber: DRM Indonesia

Kali pertama mendengar lagu ini, ia terus menangkap dan bermain-main di minda separa sedar. Disampaikan secara bersahaja tetapi lagu ini sarat dengan pesan-pesan nasihat dalam meraikan Ramadan yang penuh barakah. Muziknya juga tersusun kemas, menarik. Hasil pencarian mendapati, lagu indah ini diberi judul Ramadhan Penuh Cinta, nyanyian artis dari Indonesia; Budi Doremi.

Menurut Budi, lagu Ramadhan Penuh Cinta ini merupakan lagu pertama ciptaan beliau sempena kedatangan bulan Ramadan. “Iya, judul lagu barunya tuh Ramadhan Penuh Cinta. Ini kali pertama aku bikin lagu bertema Ramadhan, tapi aku gak bisa bilang ini lagu religi ya; karena kereligian itu punya dimensi yang luas. Membuat lagu untuk meramaikan bulan Ramadhan tuh salah satu keinginanku sejak dulu banget sih. Jadi waktu label aku (dr.m) melemparkan ide ini, aku langsung iyain. Alhamdulillah bisa terealisasi di Ramadhan tahun ini”, ulas Budi.

Proses pembikinan lagu ini mengambil masa yang sangat singkat. Berbekal visi untuk membuat lagu Ramadan yang ‘dekat’ dengan jiwa dan karekter Budi, maka demo lagu pun dibuat sewaktu Budi bercuti dengan keluarganya. Sebaik sahaja pulang dari bercuti, Budi terus masuk ke studio untuk rakaman lagu ini. Semuanya terjadi dalam tempoh tidak sampai 1 minggu sahaja.

Ramadhan Penuh Cinta bertemakan muzik Melayu dengan gesekan biola yang mengasyikkan dan bunyi gendang yang mendebarkan hati. Menurut Budi, nuansa Melayu itu sudah sangat akrab di telinga orang Indonesia, dan juga sangat relevan dengan vibes Ramadhan yang diinginkan Budi.

“Kalau berbicara mengenai makna, untuk aku, Rahmat Allah SWT itu sangat luas. Kasih sayang Allah SWT-lah yang justru lebih dahulu meliputi kita. Jadi aku ingin, lewat lagu ini, sebagai manusia ciptaan-Nya, selain beribadah, kita juga bisa bersenang-senang dengan kasih sayang dari Allah yang melimpah ruah di bulan Ramadhan”, ujar Budi.

Begitulah Budi, buat lagu Ramadan pun, karekter penulisan lirik dan muziknya terasa sangat dekat dengan Budi Doremi! Bersahaja dan ceria.

“Yah, terakhir dari aku, lagu ini gak mencoba menasehati. Aku si tukang bikin lagu ini berharap lewat lagu Ramadhan Penuh Cinta temen-temen dimanapun bisa merasa lebih seru menyambut dan menjalankan ibadah di bulan Ramadhan. Insya Allah. Karena Ramadhan yang penuh cinta, akan lebih seru dijalankan bersama-sama”, tutup Budi.

Lagu Ramadhan Penuh Cinta sudah berada di pasaran dan boleh distrim di semua platform penstriman muzik digital yang sah. Semoga Ramadan ini dijalani dengan penuh kegembiraan dan kesyukuran.

Iklan
Komen

Komen

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Berita

I’m Not Ready To Let You Go – A Zain Bhikha Single That Speaks To The Heart

Diterbitkan

pada

I'm Not Ready To Let You Go - Zain Bhikha.

Iconic Zain Bhikha who has won the hearts of Muslims throughout the word for three decades of song, story and the Dada and Me children’s series, releases a deeply personal song after many years. “I’m Not Ready To Let You Go” is an emotionally moving tribute to his beloved father Rashid Bhikha, a man who embodied faith, strength, unwavering love for his family, and left his mark on the world for his contribution to medicine and humanity.

Zain’s songs have always been a reflection of his personal life’s journey reflecting his faith, but more so, the meandering nature of being human, and this one is no different. Though the nature of its message speaks to the universal feelings of love and loss that we can all relate to. With hundreds of songs inspiring and motivating hearts towards Allah, “I’m Not Ready To Let You Go” is undoubtedly going to become a comfort and a favourite of Zain Bhikha fans.

“My father passed away a few months ago, he was the anchor that held us all together, the mountain upon which we all stand and the guiding light that showed us the way, I miss him every day,” said Zain Bhikha.

I’m Not Ready To Let You Go is available as a voice-only version. The official video is available on the ZainBhikhaOfficial YouTube channel and the audio, on all major music streaming platforms.

Other Releases

“Voice In Your Head” is a deep reflection of the unwavering love that parents bestow upon their children. It talks of the all-encompassing nature of a parents’ dedication to their children and the way that bond shapes who we are and who we become.

“The Forgiven” (featuring BoonaaM) delves into a powerful Hadith (prophetic narration) about forgiveness and Allah’s mercy. This song artfully tells the story of a man’s journey towards redemption.

“Salvation” (featuring Ashley Belal Chin) takes listeners on a heartfelt exploration of seeking Allah (SWT). The song emphasizes the closeness of Allah’s presence, reminding us that He is always with us.

All three songs are available in both voice-and-drum and voice-only versions on all major music streaming platforms. You can find the official videos* on the ZainBhikhaOfficial YouTube channel.

Continue Reading

Berita

“Deep betul lagu raya terbaru Daqmie dan Mestica ni…”

Diterbitkan

pada

Yang Mulia - Daqmie x Mestica. Sumber: Daqmie

Selain Munif Hjjaz, seorang lagi figura yang aktif menghasilkan karya secara konsisten, tidak lain tidak bukan, penyanyi dan komposer terkenal; Daqmie.

Kali ini, Daqmie bekerjasama dengan Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (PERKIM) Cawangan Datuk Keramat menghasilkan sebuah lagu raya terbaru berjudul Yang Mulia. Lagu ini disampaikan oleh Daqmie dan Mestica.

Pengerusi PERKIM Cawangan Datuk Keramat; Ustaz Mohamad Suhaimi Abdul Aziz yang juga merupakan penulis lirik, berkata lagu tersebut mengisahkan hubungan masyarakat dengan golongan mualaf di negara ini.

“Lagu tersebut dinyanyikan oleh Daqmie dan juga Kumpulan Mestica yang mengisahkan hubungan antara masyarakat dengan golongan mualaf.

“Ia sebagai salah satu usaha dakwah kami agar masyarakat turut sama terlibat dengan usaha yang kami gerakkan ini sekaligus membantu mereka yang memerlukan,” katanya ketika sidang akhbar yang diadakan di sini.

Menurutnya idea penghasilan single ini tercetus hasil perbincangan dengan Daqmie yang juga merupakan komposer bagi lagu tersebut.

“Selaku Duta Mualaf PERKIM Datuk Keramat, Daqmie pernah melontarkan idea agar usaha dakwah PERKIM tidak terlalu terikat dengan kaedah lama namun harus dipelbagai agar sesuai dengan zaman.

“Bermula dari situ maka terlahirlah lagu ini yang turut diterapkan dengan melodi kontemporari bagi menarik minat masyarakat khususnya generasi muda.

“Kami mengharapkan dengan kepakaran dan populariti Daqmie dan kumpulan Mestica dapat menarik minat lebih ramai anak muda dengan kerja dakwah yang aktif di platform digital dan media sosial,” ujarnya pula.

Terdahulu PERKIM Datuk Keramat meraikan golongan mualaf dengan mengadakan Majlis Berbuka Puasa sekaligus melancarkan single raya tersebut.

Sementara itu Daqmie ketika mengulas berkata cabaran utama ketika penghasilan lagu ini ialah kekangan masa sambil berharap single raya ini dapat diterima masyarakat.

“Antara cabaran ketika menghasilkan lagu ini ialah masa yang diberi agak suntuk. Ketika Ustaz (Suhaimi) maklumkan PERKIM mahu terbit lagu raya pada mulanya saya agak terkejut.

“Namun setelah berbincang dengan rakan-rakan kami akhirnya bersetuju menerima cabaran ini, alhamdulliah kerjasama yang diberikan semua pihak akhirnya single ini berjaya direalisasikan.

“Semoga lagu ini dapat diterima semua pihak sekaligus memeriahkan sambutan Aidilfitri pada tahun ini,” katanya pula.

Pemilihan kumpulan Mestica sebagai rakan duet dalam lagu ini dilihat mampu mengubat rindu dikalangan peminat Mestica yang sentiasa menantikan karya baharu dari kumpulan nasyid popular tersebut.

Lagu Yang Mulia telah berada di pasaran dan boleh distrim di semua platform penstriman muzik digital yang sah. Manakala video muzik Yang Mulia boleh ditonton di saluran Youtube Daqmie Channel.

Untuk rekod PERKIM merupakan organisasi yang aktif dengan kerja-kerja dakwah dan kebajikan untuk menyebarluaskan syiar Islam kepada golongan Islam dan belum Islam di negara ini.

Sumber: Daqmie

Continue Reading

Berita

Sah! Malaysia Sambut Hari Raya Aidilfitri Pada Rabu 10 April 2024 Bersamaan 1 Syawal 1445H

Diterbitkan

pada

Masjid Putra, Putrajaya. Sumber: Tourism Malaysia

Umat Islam di Malaysia akan menyambut Hari Raya Aidilfitri pada hari Rabu, 10 April 2024 bersamaan 1 Syawal 1445H.

Pengumuman ini dibuat oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja; Tan Sri Syed Danial bin Syed Ahmad dalam Pengumuman Tarikh Hari Raya yang disiarkan di semua radio dan televisyen tempatan sebentar tadi.

“Bagi menyempurnakan titah perintah Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, setelah diperkenan oleh Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja, maka adalah dengan ini saya mengisytiharkan bahawa tarikh Hari Raya Puasa bagi negeri-negeri seluruh Malaysia ditetapkan pada hari Rabu, 10 April 2024,” katanya.

Penetapan tarikh Hari Raya Aidilfitri ini dibuat berdasarkan rukyah dan hisab.

Selamat Hari Raya Aidilfitri diucapkan kepada semua umat Islam. Maaf zahir dan batin.

Continue Reading

Trending