Connect with us

Dari Pembaca

Selepas GGV, what’s next?

Diterbitkan

pada

Ditulis oleh Abdullah 

Saya kira belum terlambat untuk saya mengucapkan tahniah kepada UNIC, Hijjaz dan Mirwana atas kejayaan yang cukup membanggakan di Konsert Akhir Gema Gegar Vaganza musim pertama baru-baru ini. Tidak dilupakan kepada semua peserta yang turut bertanding dari minggu pertama hinggalah minggu terakhir konsert Gema Gegar Vaganza musim pertama. Ternyata program ini berjaya mendapat tempat di hati para penonton terutama peminat nasyid.

Gema Gegar Vaganza musim pertama telah pun melabuhkan tirai. Kini masanya untuk para peserta melakukan gerak kerja bagi menguruskan kemenangan yang telah diperolehi. Di sini saya ingin mengesyorkan 3 perkara yang perlu dilakukan oleh para peserta Gema Gegar Vaganza musim pertama!

Aktifkan Media Sosial Rasmi

Facebook, Twitter dan Instagram; antara medium terbaik media sosial yang menghubungkan antara artis dan para peminat. GGV berjaya menarik ramai peminat baru ke arah artis. Justeru, jangan dibiarkan peminat ini hilang (dan anda juga kembali tenggelam). Aktifkan media sosial rasmi masing-masing.

Tidak semestinya media sosial tersebut perlu dipenuhi dengan gambar selfie 24/7. Artis boleh pertimbangkan untuk berkongsi untaian kata-kata, rangkap-rangkap lagu yang bermakna atau sebarang pengisian yang bermanfaat. Di samping itu, segala perkembangan terkini dan jadual persembahan dan konsert boleh dikongsikan bersama peminat.

Gambar Komersil Satu Pliss…

Gambar Komersil memainkan peranan yang besar kepada seseorang artis. (Baca Artikel: Artis Nasyid dan Gambar Komersil). Pastikan masing-masing mempunyai gambar komersil baharu yang boleh digunakan oleh para penganjur konsert dalam poster-poster atau bunting-bunting konsert. Gambar komersil memberi nilai tambah kepada artis terutama selepas populariti kembali melonjak pasca GGV.

Single Yang Kababoom

What next? Lancarkan single terbaru! Takkan mahu bergantung pada lagu-lagu hits yang sudah lama sahaja? Inilah peluang terbaik untuk para artis mencari bahan terbaik dan menghasilkan single yang meletup! Single ini juga merupakan kemunculan semula (comeback) artis tersebut yang pastinya ditunggu-tunggu oleh para peminat. Single ya, bukan full album baru tau!

Akhir kata, saya menunggu single terbaru korang ya! Terima kasih, wassalam!

Iklan
Komen

Komen

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Dari Pembaca

Subhanallah: Pencarian Farid Sanullah Yang Majestik & Magis!

Diterbitkan

pada

[youtube url=”http://www.youtube.com/watch?v=FDkK4XCwfmk”]

Ibarat mimpikan zam-zam di kala dahagakan air. Ya! Begitulah yang dirasakan, bila menonton-dengar MV Farid Sanullah ini. Dalam keletihan bergelumang lumpur di tengah kota, terhidang pula sebuah karya pendendang yang membangunkan, mendorong bangkit bersihkan tanah liat yang masih liat di badan.

Klise. Seorang pemuda lalai yang bertaubat, kembali ke pangkal jalan.

Namun, apa salahnya kalau berkarya dengan elemen klise? Jika yang dipersembahkan itu mampu mendorong magik yang tersendiri? Jalan cerita yang ringkas tetapi dipupuk…oh maaf, saya minta izin mengggunakan perkataan ‘disumbat-sumbat’ dengan bahasa visual.

Lidah MV ini bukan sahaja pada alunan lagu super-duper melecun dari tim Edrie Hashim. Juga bukan sahaja dari susunan lirik. Bahkan, pada visual. Ya! Sudah pernah saya bicarakan kepentingan visual dalam persembahan video bermesej.

Mungkin ada yang tidak memahami betapa pentingnya bahasa visual. Ibarat membaca novel. Seninya pada menganyam bahasa sehingga mampu menyinggah kotak imaginasi pembaca. Membaca buku bukan kerja orang yang malas. Membaca buku perlukan pemerhatian dan ilmu. Ilmu membaca.

Membaca karya visual. Itu suatu yang tidak pernah kurang hebatnya. Sebelum membaca karya visual, harus mahir ilmunya. Kalau belum mahir, mulakan tapak pertama.

Ada beza bahasa visual dan keindahan cinematic visual. Pertama, perlukan hati dan akal. Yang kedua, hanya fantasi mata. Kedua-duanya kalau digabungkan mampu mencetuskan kehangatan bercinta kepada visual yang dihidangkan. Dan itulah yang dipakejkan dalam MV ini.

Baik.

Saya hampir melompat terhibur apabila menonton Farid yang berjaya membawa karakter dalam cerita. Wajahnya, solekannya, peluh dan kesungguhan beliau yang ditampilkan bersahaja itu menjadi tonggak kekuatan perjalanan naratif cerita ini.

Farid masih tercari-cari hala tuju di awalnya. Masih bergelumang dengan dosa. Masih melakukan kesilapan. Namun, di akhirnya beliau didorong mencari dan menemukan sesuatu di bawah cahaya.

Jom, kita ‘baca’ satu-persatu.

Bahasa Visual Klip Video Subhanallah – Farid Sanullah

MV dibuka dengan tiupan seruling di atas bukit (rujuk bukit di akhir MV) yang awal-awal sudah mewakili panggilan akhir daripada Allah.

Seruling di bukit. Kenapa bukit? Nanti di hujung MV, kita sama-sama perhatikan Farid berlari mendaki bukit. Teringat saya bagaimana Musa A.S memanjat bukit bagi bertemu Allah. Lihat bagaimana ia dibuka dan ditutup, tidakkah bijak sang pembikin MV ini? Beliau tidak sewenangnya menulis lokasi di situ-di sini. Bahkan, semuanya dirancang dan diberi makna.

Farid Sanullah

Shots daripada langit sentiasa membawa makna yang jelas bahawa warga langit sedang melihat. Ketika Farid berlari, kita dibelanja satu shot dari langit yang begitu cinematic. Juga, ketika di pelantar tepi pantai. Lihat bagaimana Farid mendepa tangan bercakap dengan warga langit. Interaksi di antara Farid dan Allah dikisahkan dengan pertukaran shots yang begitu kemas. Bahkan, disusun seiring muzik yang mendorong kejayaan mesej disampaikan.

Menyebut shot dari langit ketika Farid sedang berlari. Ada sekuen di mana Farid berjalan bertukar-tukar latar, menyusulinya. Cuba anda gabungkan dan carikan maknanya. Ya! Tepat. Allah melihat walau di mana-mana Farid berada. Bukankah itu bijak?

Saya tersenyum lebar kepuasan. Ini menghiburkan. Kerana segalanya memberi makna.

Matahari. Cahaya. Elemen ini juga memperkuatkan naratif. Tak perlu saya hurai panjang. Perasan atau tidak? Apakah yang menyebabkan air muka Farid berubah ketika dia bersama kawannya melintasi seorang gelandangan (ketika flashback)?

Benar. Cahaya matahari yang menyelit-nyelit di celah daun pokok. Lihat bagaimana sengaja shots matahari di langit dibelanja dari low-angle. Sudut mendongak, mewakili hamba di dunia yang mendongak ke ‘cahaya di langit’. Semua shots matahari dipupuk begitu dalam MV ini.

Farid sanullah

Oh ya! Sebut berkenaan pokok. Bukankah pokok itu lambang fitrah. Simbol kontemplasi. Simbol hikmah, juga. Ketika mana Farid mengambil masa berfikir, beliau memilih tempat bersandar di pokok besar yang rending. Teringat saya kepada ayat Quran berkenaan Kalimah Tayyibah. Bahawa perkataan-perkataan baik (dakwah) itu ibarat pohon yang akarnya kejap di bumi, dan dahannya menjulang ke langit. Merimbun menaungi hamba-hamba Tuhan.

Gelandangan yang menjadi pemangkin perubahan Farid juga letaknya di bawah pokok.

Dalam meneruskan pencarian perubahan, kita dimaklumkan bahawa Farid sebenarnya melalui jalan yang lurus. Di mana, sebengkok mana pun landasan tersebut, ia tetap menuju suatu destinasi yang tertentu. Bila pula kita dimaklum sebegitu? Ketika mana Farid berjalan bersebelahan landasan keretapi.

Tidak lama selepas itu, Farid berlari benar-benar laju mendaki menuju Allah. Ketika itu, shots dari langit yang sentiasa memerhatikannya itu, sedikit merendah, mendekati Farid. Dan, fade out. Bermulalah cerita baharu….

Dari mencari-cari, sehinggalah didorong mencari di bawah cahaya. Sehinggalah nekad mencari menuju Tuhan Yang Esa.

Bagaimana? Tidakkah anda tersenyum lebar kepuasan, apabila dapat membaca karya visual sebegini? Inilah MV yang mempertaruhkan mesej visual Majestik lagi Magis!

Jika ditanya apakah maksud hiburan? Apabila hati dan akal anda memahami jauh dari sekadar apa yang di hadapan, itulah hiburan yang sebenarnya. Jika sekadar lapisan permukaan, ia adalah fantasi.

Ya. Hiburan. Atas dasar itu, saya mengundi 4.9 dari 5 bintang untuk hasil cun-melecun ini. Dari muzik sehingga visual, ia memuaskan. Kurang 0.1 hanya pada klise dan peranan Ayah Farid yang sangat tidak signifikan.

Sekian.

[signoff icon=”icon-flag”]Ditulis oleh Thaaqhib Mohammed. Beliau merupakan salah seorang pengkritik filem tempatan dan antarabangsa di www.wayang.my. Artikel ini dihantar kepada Munsyeed Dot Com untuk dikongsikan bersama para peminat hiburan Islam di sini. Kepada mereka yang berminat untuk menghantar artikel kepada kami, sila emailkan ke [email protected][/signoff]

Continue Reading

Dari Pembaca

Robocop – Hollywood Masih Dibelenggu Islamophobia

Diterbitkan

pada

Oleh: Azri Shamsuddin

Minggu lepas, saya dan rakan-rakan pergi ke TGV One Utama untuk menonton filem Robocop. Saya merupakan penggemar filem adiwira (superhero) sejak kecil terutama filem adiwira yang diterbitkan oleh Marvel Comic seperti Captain America, Thorr, Iron Man dan lain-lain. Walaupun Robocop bukan dibawah Marvel, tetapi gabungan dua syarikat perfileman gergasi; Metro Goldwyn Mayer dan Columbus membuatkan filem ini kelihatan besar.

Trailer Yang Mengujakan

Seingat saya, saya mula melihat trailer filem Robocop ini sejak penghujung tahun 2013. Dibarisi dengan pelakon-pelakon baru, saya menjangkakan filem Robocop versi 2014 ini akan menjadi sehebat filem The Dark Knight (Batman), Thor ataupun The Avengers. Masakan tidak, dengan teknologi baru yang dipaparkan dan kemasan sut Robocop yang lebih style, ia mengujakan saya dan rakan-rakan untuk menonton adiwira yang pernah popular satu ketika dahulu.

Babak Muslim Sebagai Pengganas Dalam Robocop

Tetapi, 20 minit pertama filem ini membuatkan saya dan rakan-rakan kecewa dan menurunkan paras ‘excitement’ kami. Isu Islamophobia yang tidak bernoktah masih disajikan sebagai salah satu paparan dalam filem ini.

Ya, memaparkan watak antagonis yang berkopiah dan bertudung telah melukakan hati kami. Sebagai penggemar seni filem, saya berpendapat tindakan Hollywood menyiarkan babak orang Islam sebagai terroris dalam minit-minit awal filem Robocop ini merupakan satu tindakan lapuk dan ketinggalan zaman yang masih dibuat Hollywood pada awal tahun 2014!

Sindrom Islamophobia Satu Isu Lapuk

Tindakan ini dilihat sebagai satu usaha berterusan Hollywood dalam mendoktrinkan sindrom Islamophobia dalam pemikiran masyarakat dunia. Tindakan ini juga jelas membuktikan yang pengkarya-pengkarya Hollywood tidak sensitif terhadap penonton-penonton di kalangan masyarakat Islam dunia.

Islam Itu Indah dan Cintakan Kedamaian

Mungkin sudah tiba masanya untuk kita turut belajar dan terlibat dalam bidang perfileman dan media agar satu usaha penambahbaikan dan pemurniaan dapat dilakukan kepada industri perfileman dan media. Kalau Hollywood boleh menggunakan filem dan media untuk mendoktrinkan masyarakat dunia dengan isu-isu tidak masuk akal seperti mengaitkan Islam dan terrorisme, mungkin satu hari nanti kita boleh tampil dengan filem pendek atau video pendek yang menceritakan keindahan Islam dan betapa Islam itu sangat cintakan keamanan dan kedamaian.

Satu hari nanti, insya Allah.

[signoff predefined=”Movie Review Signoff” icon=”icon-pencil”]Ditulis oleh Azri Shamsuddin. Artikel ini dihantar kepada Munsyeed{Dot}Com untuk dikongsikan bersama para peminat hiburan Islam di sini. Kepada mereka yang berminat untuk menghantar artikel kepada kami, sila emailkan ke [email protected][/signoff]

 

Continue Reading

Dari Pembaca

Muzik Video Haruslah Halus, Kreatif dan Ada Magiknya!

Diterbitkan

pada

Seni itu adalah kata hati yang subtle. Berjodoh dengan akal kreatif. Ia kadang-kadang memang sukar difahami, namun, bukan jelik untuk ditanggapi. Kalau ada rasa jelik, boleh jadi nikah seni kreatif itu harus dirujuk semula berkali-kali lalu dipersembah semula.

Apa pula asal-usul isu yang saya bebelkan ini?

Saya antara jutaan peminat muzik video samada dari penyanyi arus perdana, mahupun, pengkarya bebas. Sebagai peminat nasyid, semestinya saya tidak ketinggalan untuk segera menonton paparan yang disajikan pembikin seni kreatif dalam industri nasyid ini.
Ada satu kekecewaan. Namun, ia adalah kemurungan yang membina naluri kritis untuk menawarkan solusi.

Jika di Barat atau mana-mana negara yang serius menanggapi muzik video sebagai suatu saluran yang punyai kuasanya magiknya yang tersendiri, mereka akan mempertaruhkan nilai yang begitu hebat untuknya. Perkahwinan seni dan kreatif itu dilangsungkan begitu hebat dalam setiap muzik video.

Ya. Tidaklah semua. Ada sahaja yang seperti diperlakukan bak konyokan kertas untuk dilontar ke bakul hujung pintu. Namun, bagi pengkarya yang serius, setiap hasil muzik video mereka diangkat, diperbincang, diberi penghormatan dan dibuat kajian terhadapnya. Ia adalah magik yang menakjubkan para pendengar yang menonton. Saya mengambil contoh muzik video Kelly Clarkson – People Like Us. Lagu bergenre pop dance; membawa mesej mendokong manusia-manusia minoriti yang berbakat tetapi sering dilihat ditindas.
Lihat muzik videonya. Begitu kreatif dan subtle.

plu clip1

Video dimulakan dengan suasana sekeliling yang kekelabuan. Kelihatan para doktor psikiatri sedang menelaah pesakit mereka yang dilihat bermasalah. Kesemua watak kelihatan kekelabuan kecuali budak perempuan itu (kita namakan Maryam). Hanya beliau yang berwarna!

Pelbagai ujikaji terhadap Maryam dilakukan bagi mengubati ‘penyakitnya’. Para doktor terus-menerus melihatnya sebagai bermasalah. Walhal, dari kaca mata Maryam, merekalah sebenarnya yang membosankan dan bukan dirinya. Kerana Maryam berwarna sedangkan mereka hanya grayish dan membosankan. Dull!

plu clip2

Maryam terus-menerus murung kerana tiada siapa yang memahaminya. Sehinggalah, datang seorang doktor (kita namakan Asiah). Asiah datang dan cuba mendekati Maryam. Mengejutkan, apabila Asiah mendorong Maryam menyapu mukanya, menampakkan warna terselindung di wajah Asiah. Maryam gembira dan tersenyum mengetahui ada di sana, orang yang seperti dirinya. Unik, istimewa dan berwarna. Tidak kelabu dan bosan.

Lalu, mereka lari dari hospital tersebut meniggalkan dunia yang kelam dan membosankan. Kereta yang dinaiki mereka juga berwarna indah. Mereka diburu kerana dianggap sakit dan merbahaya. Si pemburu itu kelihatan kelam juga.
Sehingga mereka masuk ke dalam satu terowong yang tembus suatu dunia lain, yang penuh warna-warni. Di situ, ada lagi beberapa orang yang berwarna-warni juga. Mereka bersatu dan saling menyokong satu sama lain.
Ya! People like us. Semangat setiakawan membangunkan keunikan diri masing-masing serta menghargainya dari diranapkan dunia yang tidak menyenangi. Lagu tersebut dipersembah secara visual dan secara verbal dengan cemerlang.

Baik! Apa pula hala tuju ulasan saya ini?

Muzik video nasyid seharusnya mengambil ibrah dari kejayaan pembikin muzik video lain yang berhempas-pulas menghasilkan paparan visual yang subtle, kreatif dan tidak jelik. Biarpun hasilnya sukar untuk difahami. Ia akan diperbincang, dijadikan buah mulut inspirasi, dikongsikan bagi menaikkan semangat, menjadi ganti kepada syarahan bahkan ia mampu menjadi bahan bantu mengajar.

Ia adalah magik yang mentakjubkan dunia.

Bayangkan bagaimana ahli motivasi, menayangkan video ini kepada anak-anak unik yang kelihatan sering murung. Lalu, diulas dengan baik. Sehinggalah, terukir senyuman di wajah anak-anak itu. Bukankah itu membantu mereka untuk cemerlang dalam hidup? Lihat betapa berperanannya muzik video ini.

Muzik video nasyid?

Ada lagi yang kekal dengan susunan montaj. Bernasyid di atas bukit atau taman. Berjalan seiringan mendekati kamera dan muncul di tempat lain semula. Ada juga yang sudah memanjat ke paradigma seterusnya dengan mengisi adegan bermesej langsung. Suatu khidmat masyarakat yang perlu dipuji. Namun sebagai kritikan membina, adakah ia cukup subtle? Pastinya yang tersirat itu lebih enak dikupas, dari yang disuap-suapkan mesejnya. Yang merentas benua dan merentas akal.

Ada juga yang ingin mencuba sesuatu yang lebih berani. Mengisi-isi tabiat kerosakan umat dalam visual bagi mendedahkan realiti. Jujur pada realiti, katanya.
Ya. Sebagai kritikan membina, adakah aksi muqaddimah zina dalam muzik video nasyid dikira sebagai kreatif? Jika ya, apakah nanti dengan adanya video sebegitu, ia boleh di tayang semasa program keinsafan belia 4B sempena maulidurrasul? Akal seorang Muslim harus lebih kreatif dalam mencari kaedah menyampaikan kata hatinya yang halus.

Begitulah.

Ala kulli hal, muzik video itu bukan video buku teks. Ia adalah seni kreatif. Dalam dakwah, apa jua seni haruslah mad’u oriented. Siapa yang diseru dan ke manakah arah seruan itu. Dari kalangan masyarakat, pendakwah lah yang paling layak mengangkat kualiti minda manusia ke tahap yang lebih tinggi. Kuncinya?

Kita sudah ada kunci di tangan.

[signoff icon=”icon-flag”]Ditulis oleh Thaaqhib Mohammed. Beliau merupakan salah seorang pengkritik filem tempatan dan antarabangsa di www.wayang.my. Artikel ini dihantar kepada Munsyeed Dot Com untuk dikongsikan bersama para peminat hiburan Islam di sini. Kepada mereka yang berminat untuk menghantar artikel kepada kami, sila emailkan ke [email protected][/signoff]

Continue Reading

Trending